Tørre vinterpoter

Nå har det vært tørt og kaldt vintervær lenge og da blir ofte potene mine tørre.

Potene mine må være myke og fuktige for å virke slik som dem skal. Og for at det skal være det skal være godt å gå når jeg er med på tur eller på musejakt. Om vinteren bruker dem å bli tørre og nesten sprekke, spesielt om været er kaldt og tørt lenge og innendørs er det varm og tørr inneluft så  jeg får ikke tilført nok naturlig fuktighet som jeg gjør om sommeren. Da jeg vasser i bekken nede i Tigerskogen, løper over myren på fluejakt, eller er ute i regnvær.
Om de blir så tørre at dem sprekker, så blir det vondt og smertefullt å gå. Nesten som om matmor skulle gå med flis under foten.

Katter som bor i byer med mye hard asfalt å gå på og i tillegg er veiene ofte strødd med veisalt som både tørker ut potene og er ubehagelig å få inn i såre poter. Kan oftere være plaget med tørre poter. Når sjekket du din katt sine poter sist?

Når jeg har vært å tasset på veier med veisalt, må jeg alltid vaske potene når jeg kommer hjem.

Ellers sjekkes potene mine flere ganger i uken. Jeg er litt redd for potene mine, noe jeg har vært siden jeg var kattunge. Synes ikke alltid det er like kjekt, men nå er jeg vant til det så det er så passe greit iallefall.


           

Det finnes flere typer potefett å bruke, dyrlegen eller dyrebutikken har ofte flere typer å velge mellom. Viktigste er at potesalven er skikkelig fet og vannavstøtende. Jeg bruker potefett som er til hunder. Skikkelig fet voks som sitter godt på potene, veldig greit siden jeg er mye på tur med i snø og is. Og ikke slikker jeg potene mine etterpå heller, fordi det smaker helt pyton.
 

Men skjønnheten kommer innenfra heter det, så tilskudd med flerumettet fett, (tror det er en slags smellfeit mus?), kan være fint å gi i tillegg, dyrlegen kan anbefale type og dosering. 

Ferdig smurt pote får ligge å lufte litt, før jeg får gå. Slik at mest mulig trekker inn i poten og ikke ligger igjen på gulvet, eller duken om jeg tar en kjapp tur over bordet, helt tilfeldig.

Eldre puser har lettere for å få tørre poter, så dem trenger litt ekstra sjekk under potene om alt er som det skal være, både sommer og vinter. Får kattene gå for lenge, slik at potene får sprekker, så blir det fort vondt å gå og i tillegg sårt. Og slikker vi på sårene, så gror de ikke og får større sår. Da er det lurt å ta en tur til dyrlegen å få behandling, så det gror fortere og kanskje en skjerm så pus ikke får til å slikke på såret. Vonde poter er vondt å gå med.

Både pus og potene trenger ekstra stell vinterstid!

Mjau fra Jesperpus

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg