Kjæledyr, til glede

Hva er kjæledyr;  
Dyr som holdes for fornøyelsen skyld”

800 000 hjem i Norge har 1 eller flere kjæledyr. Og det finnes mange ulike kjæledyr feks:

  • Hund
  • Hest
  • Katt
  • Undulat/papegøye
  • Kanin
  • Hamster/Marsvin
  • Fisk
  • Utefugler ved foringsautomat ( for mange er dette stor hverdagsglede selv om det er ville dyr)
  • Insekter, edderkopper

Hvorfor har vi kjæledyr egentlig?

– For mange er kjæledyret et nært og fortrolig selskap i hverdagen, ikke bare i tunge stunder, men i hverdagens øyeblikk og gleder. Mange har ett travelt liv og slapper av sammen med kjæledyrene sine. For andre er det deilig å vite at det er noen som venter hjemme, med glede og forhåpninger til innkomsten i ytterdøren. Det er ekstra godt å vite at det er noen hjemme som venter. Man føler seg verdsatt.

For noen er det tryggheten, å vite at det er noen som en kan dele hverdagen med, noen som har tid til å lytte, uten å dømme. Det er verdifullt!
 

Veldig mange bruker kjæledyrene for å være i aktivitet, enten det er milevis med gåturer i skog og mark med hunden sin, eller treninger med hesten.
De holder seg i form ved hjelp av kjæledyrene.

Så det er ikke tvil om at mennesker med kjæledyr, har mange helsegevinster. Enten ved å trim eller at samvær med dyr gir store helseeffekter både fysisk og ikke minst psykisk.
Kjæledyr-eiere kommer seg ut, er i en aktivitet eller ett miljø, kommer i kontakt med andre mennesker, får utfordringer og opplevelser som beriker og gir ett meningsfylt liv.

Mange sliter med ensomhet, og her bidrar mange kjæledyr positivt på mange måter. For noen er det bare godt å ha ett kjæledyret å¨tilbringe dagene med, noen å fortelle sine indre tanker uten å blir dømt, eller tankene fortelles det videre.

En trygghet!

Det er det godt å ha et kjæledyr å vise omsorg for, mens andre ganger er det kjæledyret som gir omsorg for eieren sin, eller andre mennesker om det kanskje er et tjenestedyr. Det finnes kjæledyr, spesielt hunder som har mange flotte arbeidstitler, enten f.eks. politi- eller lavinehund.

Og det er mange dyr som jobber med mennesker, som har ulike behov eller problemer, unge og eldre, med terapi innen helse og omsorg. 

Kjæledyr er verdifulle, ikke i penger, men i hjertet, kropp og sinn!

Hva gjør jeg da?
For uten for min familie, så vet jeg at noen setter ekstra pris på meg. Det er veldig hyggelig å vite.

Noen mennesker har en vanskelig hverdag, eller liv. Det kan være være ensomhet eller ting som har oppstått som er vanskelig å takle og virker håpløst. I noen tilfeller har jeg satt av tid til å være sammen med noen følgere, kanskje prate om noe som er viktig for dem.

Fordi det føles trygt, eller de kanskje ikke har andre å prate med.
Litt pelstid, litt tid for å åpne hjerte, kanskje det hjelper litt. For dem betyr pels-øyblikket mer en andre kan beskrive.

Det at dem kjenner tungspissen min i håndflaten når de gir meg godis, gir glede glede og kribling. litt Jesper-rus. Ett sekund eller ti med glede, og tanker bort fra det tunge de sliter med i hverdagen. Hvert sekund med glede har stor verdi, verdi som ikke kan måles, men bare føles.


Noen er syk eller har vært syk. Det er ikke like lett å takle. Man kan føle seg verdiløs eller ensom, iallefall om man er på institusjon, hvor dagene blir lange og kjedelig.
Disse menneskene er noe av de sterkeste menneskene som vi har møtt.

Da er det både tårer og latter, og det er jo slik livet er. Alle burde ha rett til litt glede, noen øyeblikk og litt pelsmagi, uansett hvor vanskelig ting kan være. Og da er jeg skikkelig pusongestolt over å kan få lov å ta del i slike stunder, sende over mine gode pusongetanker til de det gjelder.

Hilsen
Jesperpus. 

 

 

4 kommentarer
    1. At katter kan vise omsorg for en, det kan jeg skrive under på.
      Da jeg brakk ankelen min rett av så havnet jeg på sykehuset og pusen som altid sov sammen med meg om natten han ble alene sammen med de andre pusene og sønnen min. Ikke akkurat det samme for Scott det <3 Da jeg endelig kom hjem etter 13 dager var alle kattene bort og hilste og strøk seg bort på meg der jeg satt i sofaen med en dobbel dyne brettet sammen så foten min kunne ligge høyt så den hovne nyopererte ankelen skulle få normalt utseende igjen. Var ikke lett å se for foten hadde gips fra tærne og like opp til kneet. Den første natten så havnet den dobble dynen oppi sengen min så ankelen fikk hvile høyt. Da jeg hadde ligget der en liten stund og Scott var sluppet inn på rommet igjen så kom han forsiktig opp i sengen og sto å så på meg mens jeg snakket med han. Så steg han forsiktig opp på mage og mellomgulv med alle fire labbene og det kjentes veldig godt. Så la han seg ned når han hadde fått hodet sitt rett mot meg og så kjente jeg at han ble lettere og lettere etter som han samlet beina under seg. Der lå han og så på meg. Selv om jeg måtte rote litt med å få i meg en smertestillende for smerten og så at jeg kunne få sove hele natten uten og kjenne noe. Scott lå helt rolig mens jeg fikk tak i flasken med vann og ta en slurk sideveis så tabeltten havnet på rett plass og ikke i luftveiene. Så sovnet vi og jeg merket ikke at Scott flyttet på seg idet hele tatt den natten. Da jeg våknet så lå han og så på meg og jeg skrøt av han og klappet og klødde han for at han tok vare på meg den første natten hjem fra sykehuset. Dette glemmer jeg aldri men så har jeg ikke vært borte fra han så lenge heller. Hver dag så lå han i rullestolen som sto ved siden av sofaen som jeg måtte bruke, der jeg satt med begge beina oppi og oppå den dobble dyna for jeg var veldig lite mobil den første tiden før jeg lærte meg å bruke krykker. Det var bare den første natten han lå på magen min for resten av nettene så lå han på siden av puten min på sin pute og det gjør han enda hver natt. Scott blir 14 år den 11 februar så da skal vi ha kattebursdag med dreamies og annet godt 😀

    2. Flott innlegg igjen Jesperpus . Som jeg har sagt så mange ganger før, du/dere gjør en forskjell for så mange (dyr/mennesker) og er en glede å få lov å følge.
      Jeg er så glad for at jeg har hatt katt i livet mitt bestandig. Det har alltid beriket mine dager ❤

    3. I know this web page offers quality dependent content
      and extra data, is there any other website which presents these
      data in quality?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg