Jesperpus og Kasper dag 5

Dag 5 var vi ekstra tidlig våkne, og alle hadde sovet hele natten, til og med Kasper. 

Siden det har vært 5 dager med ulike servering og selvforsyning av natt mat på de firbeinte, men ikke denne natten. Så vi var alle sultne og ventet utålmodig på frokostservering.


Ja, men det var en som var mer utålmodig enn meg, var litt for mye frempå syntes jeg. så jeg ga han en highfive så han skjønte at han var bakerst i køen og der måtte han bare sitte til jeg var ferdig.

Etter at frokost bilde var ferdig, fikk vi vår egen frokost servert.

2-3 ganger hver dag får vi litt ekstra fôr enn tørrfôret. Og frokost er det viktigste måltidet i løpet av dagen.
Morgenkatter er vi begge, to tasser full av energi, iallefall Kasper. Han er ikke bare full ladet, men det renner over av sprell på han.
 
Jeg tuslet ut i gangen å la meg på skinnet og tok litt morgenstell i pusongepelsen, mens Kasper derimot er helt propell og driver på å drepe klorestativet mitt.
River og sliter, og fyker rundt på stativet.

Han ser jo ikke mye mett ut når han prøver å spise opp klorestativet mitt med de bittesmå musetennene sine.

 

Jeg stikker ut en tur, litt forsinket på morgenrunden min, men det gjør ikke noe.
For musene trodde nok jeg ikke kom i dag, så vips var fangsten i kloa, passe stor og fersk morgenmus.
 
Gjett om jeg gledet meg til å vise Kasper, en skikkelig fangst, ikke bare ett tørt klorebrett å sette tenna i.

Flappflapp, slo kattedøren igjen bak meg, når jeg hoppet inn, med musa godt fast mellom tennene min, skikkelige tigertenner. 

Kasper skjønte ikke noe han,  han skulle bare leke med meg. Så jeg knurret advarende til han, slike dype knurr helt fra magen min.
Så han skulle slutte å tulle, dette var den viktigste katteleksjonen i livet hans til nå. Fang mus, ta med hjem død eller levende. spis dem du vil.

Kasper rygget usikker bakover og ble liggende på gulvet noen meter foran med, helt urørlig å studerte hva jeg gjorde. Tror jeg må ha noen museleksjoner til, for han skal få med seg absolutt alt.
Men han lå i det miste i ro og fikk med seg det meste i partering og spising av delikatessen.

Kasper og mor er inne i dag og trener fortsatt på å gjøre han mindre redd lyder og bevegelser. Derfor har han sele på seg inne, og først på dagen hadde han båndet også. Fordi han vil stikke av når det kommer en lyd, men det er kanskje ikke så rart når det er hundeviskeren med gnelderbikkjer på er TV-en.

Så istedet for at Kasper stikker som ett lyn når noe skummel skjer, så stopper mor han hver eneste gang, og etterhvert kommer han krypende til mor når det det ikke går å stikke å gjemme seg. I stedet gjemmer han seg ho mor og det er jo bra. 

Det blir det masse godbiter og kos på han, men det er egentlig godbitene han er mest fornøyd med. Å stikke av slik er vanlig for oss katter å gjøre når det blir noe skummelt. Men for Kasper som har en slik oppvekst, så er dette en mye mer sterkere adferd, enn hos vanlige kattunger.
Og når han har gjemt seg, ligger han helt urørlig å trykker, så ingen skal finne han eller høre han.

Etterhvert tar mor av han båndet og setter på han en liten bjelle, så får han vandre fritt inne og undersøke det han vil, med TV-en på. Uten å ha mor rundt seg. Men det som skjer er at han etterhvert velger å være i samme rom som mor.

Mor tilbyr han godbit fra hånden, og forsiktig strekker han seg frem og forsyner seg fra hånden hennes.

Hun gjør det flere ganger, bare legger godbiten fremfor og når han forsyner sniker hun til seg kos. Med helt rolige bevegelser, slik godtar han å bli kost med. Mor gjentar det flere ganger, før Kasper legger seg på nabostolen. Tror han synes det er mest hyggelig med godis, men også godt med litt nærhet.
Han har jo tross alt vokse opp med en kjærlig kattmamma og en søskenflokk.

Mor bare holder hånden over han, men han ligger der og slapper av, og en liten håndvask får mor også. Kanskje Kasper begynner å forstå at mor er en del av den nye flokken hans ikke bare jeg, selv om vi er ganske ulike, jeg og mor.

Kasper er nok sliten etter alt han får prøve seg på og å håndtere, så når han vil sove, da får han sove veldig godt når han er sliten.
Og best av alt er at Kasper velger å ligge åpent i samme rom sammen med oss andre, ikke gjemme seg bort en mørkplass for seg selv i ett annet rom. 

Mens jeg ligger i kurven min, selvsagt.


Etter noe timer med middagslur blir vi begge vekt, vi skal nemlig sove til natten, så det blir litt lek og kos sammen med mor i gangen.

Men Kasper begynner å bli riktig husvarm nå og spratt opp når mor skulle vekke han.
Og mens mor var ute en snartur, tok han seg til og med en runde på bordet.

Og i tillegg drakk av mors glass. 

Og når mor kom tilbake, satt han i sofaen som ingen ting har skjedd.
Ekte kattetriks. 

Men det er slik vi katter ikke forteller videre, det er en hemmelighet.

Da var det en liten tur i gangen og klorestativet, hvor vi var alle sammen og koste oss sammen, en god stund før det ble kveld.

Det er jo ett høydepunkt for Kasper. Så får vi andre lære litt om personligheten til den lille pelstassen.

For noe av adferdens hans kommer fra oppveksten som villkatt, det som ligger under villpusen, som er den ekte Kasper.

Det er den Kasper vi leter etter, men jeg tror det er en ganske tøff, klok og snill kattepus.

Og som vanlig når vi har det som mest gøy er det plutselig natt, og vi må tusle i seng. Men aller først en liten vaktpost i vinduet. 

Kasper var selvfølgelig hva jeg gjorde der. Men hadde ikke fått mjauet tre ord, før han hoppet ned der i fra. Han har det ganske travelt mange ganger.

I kveld vil Kasper sove med mor, og hopper opp i sengen, og hopper rundt i sengen storfornøyd rundt i sengen.
Strålende fornøyd. Får håpe han blir trøtt snart.

Mjau fra
Stolt storebror Jesperpus.

5 kommentarer
    1. Alltid gøy å lese😁smiler og ler litt ^^
      Lyser litt ramp av den lille hehe, men det er jo sånn de er og det er morsomt.. Jesper pus er utrolig fin og flink storebror😆

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg