Gode katteseler.

Endelig tid til å potere ned litt om de selene jeg faktisk bruker. 
Tanken på hvorfor vi liker disse, og litt tips.
Men må mjaue at vi er ingen eksperter, men matmors erfaring med hund og hest som bruker mye seler, er brukt for å finne det som er så bra som mulig, for meg og Kasper. 
Og den helt purrfekte selen er vanskelig å finne, for katten er veldig ulike i kroppsfasongen. Så det er ingen garanti for at våre seler passer alle andre katter. 

Poterte ned nettopp en blogg om DÅRLIGE KATTESELER, den kan du lese her

TIPS

  1. En god sele skal ligge inntil kroppen, på en behagelig måte ute å stramme eller føles ubehag, uansett om pus sover eller løper. 
  2. Halsbelte skal ligge  litt i framkant av skuldrene, og skuldrene skal ha bevegelsefrihet.
  3. Når katten drar framover skal selen legge presset på brystet, ikke rundt halsen
  4. Festehemper på magebelte skal ikke sitte bak forbena, eller under magen, men godt oppe på siden
  5. Prøv ulik merker, og betal for kvalitet. Like viktig med god sele til pus, som at eieren vil ha gode sko.
  6. For stor sele er ubehagelig, ikke kjøp sele for at kattungen skal vokse inn i den.
  7. Selen skal være av mykt stoff, kattene er veldig følsomme.
  8. Nakkestykke må ikke være for kort, da presses mage og halsbeltet sammen og strammer  hals og bak forbena på katten.
  9. Bruk typiske Y-seler til katten, det er større bevegelsefrihet i front.
  10. Gå ikke tur med katten i halsbånd, 
     

Vi bruker Puppiasele, grei passform, mykt og behagelig stoff. fin bevegelsefrihet.

Nonstoppsele.
Litt stivere, passer til katt som er vant til sele. Bredere hodeåpning. God bevegelse frihet, festepunkt for line både over og under. Den under brukes på langline når han går løs på tur. Sterk sele tåler mye bruk.

Har også brukt Rukka selen som Musti selger. Lik puppiasele i utforming og bruk.

Alle selene vi bruker er Y-seler, hvor fronten på selen er formet som en Y.

Disse selene sitter riktig på plass når man har en sele som er rett tilpasset, i tillegg til god plass for strupe og luftrør.

Vi bruker aldri brystseler, disse har ei reim som går tvers over brystet på katten, og med en magebelte som holder den ca på plass.
Synes dem ligger litt ustødig når katten vimser i lina. Og mange kommer for høyt opp og presser mor luftrøret.
Kattene er så små og har for lite bryst til at en passende stor brystreim ikke lager ubehag.

Når man skal sette en sele på katten vil den ofte vike unna, spesielt i begynnelsen.
Legg den på fanget eller ett bord, med rompa på magen og en arm på hver side, og man holder selen foran hodet på katten med begge hendene.
Da har man kontroll på katten alle veier, evt slipper selen og stopper katten med hånden om den prøver å gå vekk.
Ikke nøl når du tar på selen, da lærer du bare katten å vike unna. 


Tre den over hodet.

Det kan se trangt å ubehagelig ut, men katten tåler dette. Husk vi smyger oss gjerne inn i trange hull i naboens garasjevegg. 
Den skal være litt trang, ellers blir den for vis over halsen til katten ved bruk.
Mange katter er faktisk bredere over hoder enn over halsen. så  når du skal kjøpe sele og måler vidden på halsen, må du alltid måle vidden på hodet også. 

Plasser Y mellom forbeina


-og fest magebeltet.

Det er viktig at selen ikke går for langt opp i halsen på katten, det vil gi press på strupen som er veldig ubehagelig og i verstfall gi trakealkolaps, kollaps av struperøret. Katten skal kunne senke hode for å f.eks. snuse på marken uten at selen gir selen ubehag i strupen.



Både puppiaselen og Nonstoppselen gir Jesper masse strupefrihet.
Mens Rukka selen til Jesper er for stor til Kasper og kommer akkurat i strupen når han har hodet i normal stilling. Denne vil stikke inn i strupen og luftrøret om Kasper har lyst til å snuse på bakken.


Puppiaselen har en løs magereim, da må man passe på at ikke klipset blir liggende rett bak forbena, Denne vil komme til å gnage når Jesper løper  eller er med på lang tur.

Nonstoppselen har ett klips på hver side av magen som ligger høyt oppe og er ikke i konflikt med noe. 


Hele halsbeltet er bredt og i mykt stoff med polstring rundt kantene som gjør selen behagelig å ha på. Og den er langt nok ned på halsen, slik at Jesper kan snu på hodet uten å berøre halsreima.


Når vi tar av en slik sele , løsner vi klipsene på magebeltet først. 

Ta frampotene ut av selen , så selen kun henger rundt halsen.


Så vrenger vi halsreimen på vranga fremover.


Før man trekker den over hodet og av katten.


Nonstopselen fungerer på akkurat samme vis som puppiaselen.
Men denne har litt større åpning på i front fordi den ligger litt anderledes over skuldrene enn Puppiaselen
Tre den over hodet. 



Klapp gjerne pus før man setter på magereima.

Plasser brystreima mellom frampotene og klipsene festet på siden.


Jeg bruker to fingrer under magereima,
Kasper har den ennå litt strammere. Han beveger seg ikke så mye ennå. Og er mest på tilvenning til sele og aktivitet.


Halsreima ligger foran skuldrene ikke over. Og den blir liggende mer inntil kroppen når han går foran i line og trekker.

Kasper er i tilvenningfase, og sitter ofte på fanget når selen kom på. Men prøver en litt for stor sele på han.  
Det er mange som synes selen kan være dyre og velger og kjøpe en for stor sele så kattungen kan vokse seg inn i den.
Det er like og ikke mer ubehagelig som om vi skulle gå med for store sko og klær som gnager.

Kasper ligger også foran med rompa mot mage til matmor, med en hånd på hver siden og selen i hendene foran hode på Kasper.


Magereimen er for stor og alt for bred.

Kasper for alt for liten plass for strupen og kan ikke snuse fritt på bakken uten at selen stikker seg inn i halsen.

Her vises det tydelig hvor for stor halsreimen blir på Kasper. Du ser også tydelig nå hvordan selen stikker seg inn i luftrøret når han har hode ned, som om han skulle snuse på marken, her har han jo bare hode litt ned, ute ville det blitt mye mer bøyd og derav rett og slett smertefullt.

Kasper får heller ikke snudd hode sideveis uten å komme borti selen, som jeg viste på Jesper ovenfor.  

Alt for vid i alle reimer, så når han vimser i linen på tur, vil hele selen snu og vri seg på hele kroppen hans.
Noe som gir feil trykkbelastning og fort kan gi gnagsår.


Her er Puppiaselen som kasper normalt bruker, den er trang og få på, men får bare en finger under halsreima

Hele selen har polstring rundt hele selen, også nede med forbeina, hvor huden er veldig tynn og ømfintlig.

Til kattungene kan ikke reima mellom forbeina være for bred. 


Ofte kan det vare ett problem med nakkestykket, det er for kort. Hals og magereimen, holdes for trang sammen. Da vil halsreimen presses opp i strupen og magereima presses opp bak forbeian på katten, hvor huden se tynn og lett kan få gnagsår.


Ikke alltid like fornøyd når den er kommet på, men litt kos og klapp. så er den glemt og klar for tur.


Får å finne rett størrelse må katten måles rundt hode, hals og mage. Ikke alltid like lett å måle med målband.
Bruk en tråd og legg den langs en linjal eller målbånd.

Også en liten videosnutt når jeg får på sele…litt små irritert, fordi jeg lå å sov. og helst ville gjøre det ennå litt til!

Mjau fra Jesperpus.

42 kommentarer
    1. en VELDIG bra guide om seler! for mange seler som er ute på markedet, og veldig mange merker og variasjoner… dette er bra informasjon

    2. Hei!
      Hvilken størrelse bruker Jesper? 🙂
      Har målt min katt og sett på størrelsene på Puppiaselene, men klarer ikke helt å bestemme meg. Min katt er målt til 25 cm rundt hals og 37 rundt brystet. Puppiaselen i strørrelse S er 27 cm rundt hals og 30-42 cm rundt brystet. Jeg er redd den blir for trang rundt halsen. Hva tror du med din erfaring?
      Takk for svar!

    3. Mikkel: jesper bruker S.
      Du må måle rundt hodet også, noen katter er bredere over hode enn hals.

      Høres ut som S kan være passelig. det er jo 2 cm bredere sele enn hals. Og den kan ikke være for slakk rundt halsen, da er ikke selen riktig tilpasset

    4. Fin informasjons side med nyttige tips om seler til katter.
      Jeg kjøpte en Puppia sele til min datters katt Simba, han som rømte på Dublin flyplass da han skulle reise til Norge og ble funnet etter 8 dager, tynn og veldig sulten. Den selen trives han med for selv om han er en innekatt så får han noen uteturer nå da han har ordentlig sele. Før jeg kjøpte selen så hadde vi en dum, veldig dum reime sele i huset og den ble brukt den første tiden han bodde hos meg men nå er jeg glad at han har en trygg sele. Det er nyttigt og spre budskaper så alle disse reine selene blir tatt bort og katter får ordentlige og trygge sele.
      Hilsen Sonja og pusene.

    5. Korleis / henne kan eg bestille desse selane ?
      Må ha to stk. ein til tøffen og ein mindre til dokka 🙂

    6. Hei
      Min hukatt er 20 rundt halsen 24 rund hodet og 37 rundt brøstet. Hvilken puppiastørrelse anbefaler du?
      Hilsen Korse

    7. Takk for en fin guide! Jeg har en Rukka sele fra Musti til katten min. Har tatt mål og er ganske sikker på at den er i riktig størrelse. Har bare prøvd den et par ganger inne, uten at det så ut som han trivdes så godt med den. Han gikk bare lavt langsmed gulvet, og ville ikke rette seg ut. Vet du hva det kan skyldes? Eller handler det bare om at han må venne seg til den?

    8. Tore: Heisan. Katter er mye mer følsomme en hva hunder er, så mange vil gjerne være krypende i begynnelsen, til dem blir vant til selen, Om selen er riktig tilpasset , er det greit å ha den på og prøve å f katten til å leke eller tenke på andre ting, og glemme at den har en sele på seg. Går den bare rundt med selen, går den også bare rundt å tenker at denne selen er ubahagelig og nytt Lek med den og ros den med noe den synes er stas, så går det sikkert fort over 🙂

    9. Hei
      Jeg kjøpte størrelse S til min katt.
      Den ble alt for stor og hun kom seg ut av selen når vi var på hytta, men fikk heldigvis huket henne inn igjen.
      Hun er 20 cm i halsen og 24 rundt hodet.
      Kan jeg kjøpe puppia str XS eller vil denne også bli for stor? Eller anbefaler du noe annet?

    10. Carina:
      Du kan prøve XS, ha på merkelapp og posen, så kan du evt sende den i retur og få refundert pengene 🙂

      Den vil passe halsen, men være litt stram over hode.

      XS:
      Hals: 23 cm
      Mage: 28-38 cm

      S:
      Hals: 29 cm
      Mage: 37-52 cm

      M:
      Hals: 33 cm
      Mage: 43- 62 cm

    11. Hei 🙂
      Litt vanskelig å måle Sigurd, men målt ca 23 rundt halsen, han er smal rundt hode og, så trur nesten han kan være noe tilsvarende, ikke mye bredere. Når jeg målte 23 cm er det litt stramt, dvs ikke plass til en finger under. Rundt mage er han ca rundt 37 cm. Hva anbefaler du? Ut i fra målene ser jeg at trolig en XS er riktig størrelse. Men han er en veldig lang katt og, jeg er kanskje redd selen vil bli for kort for han. Han har en lang, slank, smidig og atletisk kropp.
      Vi skal på bilferie til sommeren, kjøre fra sør til nord i Norge, og synes det da er ekstremt viktig å ha en god sele på han (i tillegg til bur selvfølgelig). Vi bruker ikke sele ute til vanlig, han får gå som han vil, men på biltur så går jo ikke det i ukjente omgivelser osv. Har andre billige seler som jeg har brukt til veterinær, så han er delvis vandt med sele. Kan ikke gå tur med han i sele/bånd, men han tåler/aksepterer fint å ha det på når han får gå på egne premisser uten bånd. Bare legger til denne informasjonen om det er noe annet du kan anbefale hvis puppiasele kanskje kan bli litt kort for hans lange kropp. Fra ørerota til bakerst på hofta er han ca 47 cm, og han har også en lang hals.
      Håper du har noen tips til oss.
      På forhånd takk.

    12. Hei,
      Hvilken størrelse bruker de i Non Stop selen? Vi har en pus hvor både Puppia og Catspia i str S er for korte i ryggpartiet evt også brystpartiet, og synes det ser ut som om Non Stop selen ser litt bedre ut. Hva er din erfaring på dette?
      Maria

    13. Maria Ludvigsen: jesper bruker den minste str. (2) og fungerer fint.
      Nonstopp selen er hardere i stoffet og i sømmene. Noen katter kan reagerer på dette og bli veldig krypende. En veldig slank og smal katt vil denne selen bli for stor til.

    14. Hei. Jeg skrev kommentaren 11.5 om katten min Sigurd, og du svarte med kommentar og ønsket at jeg sendte mail, noe jeg gjorde. Men aldri fått noe svar tilbake på mailen. Hadde vært fint å fått et svar i forhold til sele på Sigurd.
      Mvh,
      Sigurd og Trude

    15. Hei
      Venter min nye katt og har best sele fra dere, men hvor kjøper jeg et godt langt tau, ser Jesper har et som ser langt og fint ut:) hvor er det kjøpt og hva heter det??
      Takk Ina

    16. Hei! Takk for flott og informativt innlegg! Jeg kjøpte puppia-selen i xs til min katt, men den er alt for stor, og hun måler ca 17 cm rundt halsen (målt helt inntil). Har du tips til gode seler som kan passe henne? Har bare en sånn dum sele som man ikke skal bruke, og sist jeg var på tur merket jeg plutselig at hun hostet/trakk etter luft 🙁 ikke bra.

    17. Ranveig: En ide kan være å brette opp halsstykke der nakkestykket er festet og sy ett par sømmer under, da får du strammet inn halsstykket noen cm.

    18. Heihei! Jeg har bestilt en Puppiasele hos dere i str xs, men jeg er redd at nakkestykket er noe kort til min pus. Hvis jeg strammer magereimen slik at den sitter riktig så blir klipsen sittende bak forbenet hennes, og derfor har jeg prøvd å ha den løsere slik at den ikke treffer rett bak halebenet. Problemet da blir at dersom hun legger seg ned så vil det være fare for at selen glir opp og “låser” forbena hennes. Har du noen tips til andre seler med lengre nakkestykke eller klips som det er lettere å justere helt oppe ved ryggen? Hun er ikke vandt til sele fra før, og derfor er jeg redd nonstopselen blir for stiv?

    19. Hei. Har just overtatt en 7 år gml skipskatt, og han legger for dagen sterke ønsker om å få komme ut. For at han skal kunne gjøre seg kjendt i nytt landskap må han ha noen runder i bånd. Ut fra hans lynne tror jeg nesten han vil slite hodet av for å slippe ut av ei sele, han har aldri prøvd bånd tror jeg. Tror du jeg kan tvinge dette på han uten at han ødelegger seg? Kan du med noenlunde sikkerhet si om jesperpusselen at min pus ikke vil kunne skade seg under seriøse forsøk på å unnslippe? Nei, jeg ber ikke om noen
      garanti, dine seler ser kjempefine ut. Hører fryktelig gjerne fra deg. mvh Nina

    20. Nina: ingen seler er 100% rømningsikker. Anbefaler at de prøves og tilvennes inne først. Da vil du se om det kan gå greit å ta med pus ut i bånd.
      Ingen seler som er direkte skadelig. man må jo følge med og passe på pus og at når man prøver de, blir så postivt som mulig. Da hjelper man til om det oppstår problemer.

    21. Flott innlegg du har laget! Gir et fint innblikk i hva en kan bruke fra hundeutvalget til katt.
      Er første gangseier av katt, har en ung kattunge på snart 5 måneder. Av rasen Hellig Birma der av min pus blir en kraftig på 4 – 4,5kg i følge oppdretter. Har perdags kun en av «disse ikke anbefalte selene» du også har skrevet om. Vil du anbefale å gå direkte over på en bedre sele? Eller bare bruke den dårligere som innetrening i noen måneder til sånn at meste av vekst er over?

    22. Kris: Vil anbefale en ordentlig sele, ala puppiaselen. Kanskje det finnes noen som har en pent brukt for en rimelig penge! . evt så har vi liggende en svart str xs som det er løsnet en søm på, som kan lett ordnes med nål og tråd og to sting. Ta evt kontakt på pm- fb i såfall.

    23. Hei, er det slik at Nonstop selen er «lengre» enn Puppia. Jeg har en stor katt, men Puppia i størrelse medium ble for stor i halsen. Så jeg må ned en størrelse, men spørsmålet er om den da blir for kort? Kanskje det er bedre å gå for Nonstop?

    24. Skal kjøpe sele og lurer på hvorfor byttet du fra Rukka til Puppia? Er det noe som er bedre med Puppia? I så fall, hva? 🤔🐱

    25. Hei, har en puppia str x-small, men tror den blir for kort mellom hals og mage-reim? Pus har omtrentlige mål 25 rundt hals og ca 38-40 rundt mage. Hode litt vanskelig å måle, men kanskje rundt 30 cm. Hvilken str vil du anbefale?

    26. Vi flytter snart og tenker å bruke sele for å etterhvert introdusere vår katt til sitt nye utendørs territorie(han har bodd hele livet på gård) Han har derimot en lengre karriere bestående av å orme seg ut av en hver sele vi har prøvd. Trenger råd her😅

    27. Hei, kjøpte to Puppia seler i str XS og S til min kattunge på snart 5 mnd. Den i xs er den beste størrelsen akkurat nå, men syns både nakke og magelengden er for kort. Han får magebeltet rett bak beina, og er redd dette gnager. Ser at nakkelengden på str S er akkurat samme lengde som xs, men magelengden er heldigvis lenger.

      Men så til spørsmålet mitt. Hvordan er nonstopp-selen i lengde på nakke og under magen? Er den lenger enn puppiaselen?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg