05.02.2017

Takk for alle tilbakemeldinger på forrige blogg. Dessverre så rekker vi ikke å potere ned svar på alle, men dere betyr mye for oss.
Og når dere kommer med så flotte tilbakemeldinger og deler bloggene videre, så inspirere dere og hjelper oss med formidle info om kattehold. Det setter vi stor pris på.
Her kommer info som etterspørres. Vi bruker hundeselen Puppia Harness A
Kasper bruker størrelse XS: halsvidde 23 cm – magelengde fra 30 til 38
Jesper bruker størrelse    S: halsvidde 27 cm – magelengde fra 36 til 46

Vi selger selene på www.jesperpus.eu   har ikke så stort lager av alle farger og  størrelser. Men med litt tålmodighet så skaffer vi heller det dere ønsker, så sender vi fortløpende ut etter hvert som det kommer fra leverandør. Så slipper vi å bruke kattepengene til meg og Kasper på dyre varelager, som kanskje ikke blir solgt. Vi vil jo gjerne at alle kattene skal få gode seler og alle de dårlige katteselene forsvinner ut av butikkhyllene. Kanskje gi oss ett hint på farger dere ønsker hadde vært fint.

Så i dag, selveste søndagen…..
….lot vi mor få sove til litt utpå morrgenkvisten, sånn ca 07.00, men vi vekte henne først klokken 04.00 bare for å høre om hun hadde det bra og sov godt. Bare vi sitter å stirrer lenge nok får vi en godis, men Kasper har ikke tid å stirre lenge, han er ganske frampå når det gjelder mat. 
Så han legger seg helt oppi mor og durer som en traktor. Vips er det betalt med godis for ett par timer uten pusemas!


Etterhvert kom de seg opp, men frokost tenkte jeg å ta ute i det fri. Men det var bare pips på farten og musene var rømt under snøen.

Men etterhvert kom det masse folk utenfor og skremte både pips og mus avgårde så da løp jeg inn likså godt.
Både jeg og lillebror satte oss, og vi spionerte i fra vinduskarmen.

Liker hverken biler eller fremmende og i alle fall ikke på min plass. Da er det greiest å være innendørs. Kanskje passe på lillebror. Han er jo ennå ikke så vant til fremmende. Han burde egentlig vært mer på farten å truffet mange flere mennesker.
 

Men selvsagt all vennskap fra min side utnytter han for det fulle.
Da jeg skulle ta formiddagsluren min på skinnet mitt, mens mor fikset den der bloggen om selene, kom den der innpåslitne tassen og la seg inntil meg som ett snikende ullteppe.
Duret som en pusquarna kjøkkenmaskin og masserte med babypotene på halsen min, og breiet seg ut.

Lå en liten stund der til han var sovnet av, da holdt jeg pusten, å snek meg ned på gulvet og opp i kurven min på loftet.
 

Før jeg var sovnet, hørte jeg han klynket klagende nede over å oppdaget at jeg var forduftet. Så da gjorde han samme knepet tilbake. 
Vi skulle nemlig dra på tur, og Kasper var forduftet.

Han var ikke på noen av sine hemmelige gjemmesteder.
Mor kikket i alle rom.
For ut, hadde han ikke kommet seg, en eller annen plass hadde han gjemt seg utrolig godt.
Så vi måtte bare dra på tur uten Kasper, han ville nok komme frem når han var uthvilt.

Og hvem tror du dukket opp fra tursekken vår?   – når mor skulle ta med sekken på ryggen å gå ut, jo verdens trøtteste øyner fra Kasper.
I tursekken der lå den laban å sov, mens mor hadde leita etter han.

I det siste har det vært rundt 0 grader og i dag var det -3, så Kasper ville gjerne gå litt når vi startet turen.
Han har mistet masse babypels, og fått litt vanlig kattepuspels, med ikke noen vinterpels. 
Han er blitt litt mer herdet for vinter og snø, men bare bittelitt.

Og som tur-regel for puser, er det viktig å ta rikelige pauser, lytte og snuse i omgivelsene og ta inn de kalde vinterduftene.
Det er ikke så mye lukt ute nå, litt elgspor og rådyrspor som det kan kjennes så vidt en merkelig lukt.
 
Det eneste som det lukter masse av overalt for tiden er rev, dem pisser jo ned hver eneste tre i hele Løten.
Mye værre en 100 railmonser, det svir i nesen. Og jeg er ikke særlig begeistret for rev, så jeg må stadig småknurre litt, bare for å være på den sikre siden så de andre to skjønner alvoret her.

Dessuten er det ulv også, men det er det  2 år siden jeg har snust spor av, da kan jeg bare mjauet at bustene sto alle veiene som ett piggsvin. 
Da hadde han spasert over skisporene våre, mens vi var på fjellet.
 

Vi gikk ikke så lang tur i dag, fordi jeg var hele tiden på vakt og ikke likte plassen der vi gikk.
Det var dufter i luften som jeg ikke likte. Samtidig hørte jeg ting i skogen som jeg ikke likte og synes var litt skummelt.

Mor hverken hørte eller så noe sa hun. Men også Kasper hørte lyder og lytter inn i skogen.

Så jeg tuller ikke. Det var noen fulgte etter oss inni skogen. Elg var det ikke, selv om den hadde vært nede på veien vår.
Den har vi truffet så mange ganger før og det knaker i trær  og greiner  når den tar seg frem. 

Mor mente jeg brukte mer tid på å lytte og lukte enn å gå i dag. 
Så lang tur ble det ikke, bare lang tid på klokken og det begynte å bli mørkt ute så vi måtte snu, før det ble mørkt.

-Heldigvis!

Kasper fikk også brukt ørene og luktesansene i dag.

Så både jeg og Kasper trakk opp på skuldrene/sekken til mor for å få utsikt og at vi skal være trygg. 


Kasper gikk litt bak oss i lina, men han vil jo helst være det jeg er.
Det er sjelden han vil gå alene nede på marken, i så fall går han omtrent oppå skoene til mor.

Nå tar han bare tar tilfart og hopper nå helt opp til ryggsekken og klatrer opp til der jeg sitter. Så han skjønner iallefall at sekken er genial å ha med på tur, til å sitte på eller inni med god utsikt alle veier.



Men han er en tøffing som tør å være nede i snøen, når til og med jeg synes det var litt usikkert  på denne skogsturen.
 

Og mor er fornøyd med at han trives så godt i og oppå sekken. Det lover godt for sommerens fjellturer.
Da håper jeg vi kan utforske masse nye områder sammen med lillebror.

Endelig hjemme var vi begge to ganske slitne.
Ikke fordi vi hadde gått så langt, men vært mye på vakt og brukt sansene ganske mye. Det tar på både for store og små.

 

Mjau fra
Jesperpus.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg