Kattetips og hverdagsliv

Først kan jeg jo klore ned litt gammelt nytt.
Joda tannfeen kom selvsagt innom etter Kaspers tannfelling.

Men tannfeen hadde nok ikke rett nøkkel til katteluka, så tannmusa, den lå ute.
Kasper så derimot ikke ut til å bry seg med kald mus, mus er mus, og fornøyd ble han.

Tannfelling bestått og nye ordentlige tenner er kommet på plass.

Og for de som ikke tror vi har sandstorm på doen, en ekte kaspertsunami, fikk jeg knipset bevis.

,

Det er faktisk bedre strødd på vaskeromsgulvet mitt, enn på den glatte og istete veien utenfor hos oss.
Og litt rutinerte spådamer, som til vanlig bruker kaffegrut, kan sikkert se noe i sandkovet.
Sjøl syns jeg tydelig at det er Mikke Mus som melder ankomst i nær framtid, og jeg er klar.

Men, i alle fall, om noen skulle finne på å ta turen innom, så er det ingen som kommer til glatte gulv, det er helt sikkert, sklisikkert!.


Så tenkte jeg skulle mjauet ett lite tips til dere.
Jeg har jo slike klorestativ hjemme, og noen er jeg mer begeistret for enn andre.
Mitt yndlingsstativ, begynner å bli ganske så slitt, i stede for å kaste det, så fikses det.

Biltema har sisaltau, 8 mm x 15 meter til 44,90 kroner og i tillegg til en limtube derfra, så har en alt som trengs.

Vi kan begge konstatere at klorestativet er ganske ubrukelig,
akkurat på yndlingsplassen vår, bare noen slitte taustumper henger igjen, 
etter ivrige tigerklør.

Kasper tar en siste sjekk, for alt tau og rusk på stolpen, der vi skal få nytt tau, fjernes helt.


Først er påsmøring av lim.

Godt med lim som smøres utover.

Før sisal-tauet snurres på stolpen.

Snurr hele veien, dytt tauet så det ikke blir glipper mellom hver runde på stolpen.
Mor satte inn en stift, på den øverst og nederste enden.så enden holder seg fast og ikke løsner.

Så er det bare å vente til limet tørket, og dermed er yndlingsstativet mitt klar for gjenbruk, for kun 70 kroner.

Og i tillegg har jeg metervis med tau til nye utskiftninger.

Men i dag, på selveste fredagen, har mor kontordag og ordner med slike litt kjedelige ting. 
Så da fant jeg ut jeg kunne ha jaktkurs, faktisk både del 4, 5 og 6 med Kasper i dag.

Mor hadde det jo så travelt i telefon og slikt, så regnet med jeg hadde god tid til alle kurs delene.

Så i dag ble det 1….2….3…4  mus i hus og Kasper er blitt en kløpper med musefangsten.

I det jeg kommer flappflapp inn døren min, så er han parat, det er bare å slippe musen på gulvet, og den piler gjennom stuen med Kasper etter,
mens jeg hopper opp på bordet og har full oversikt.

Eller det vil si jeg må bare sparke bort duker, noen gamle aviser og annet bordpynt som står i veien, ned på gulvet.

Så løper jeg fra den ene siden av bordet til den andre og følger med hvordan det går, mens Kasper trimmer musa skikkelig gjennom huset, Mørning av musebiff, det var kurs 5, nemlig.

Mens de siste musene, kurs 6 forøvrig, gjorde han kort prosess på, ganske fort altså. 

Så nå er det like før han er godkjent musefanger.

Så bare for å gi han en liten test, tok jeg med en pips også, når vi liksom var slik i siget med kursing.
Men den var litt slapp når den kom i hus, så vi ga den litt vann, bare for å se om den kviknet til litt.

Men den lå der lenge og vel, uten at et hjalp, hadde nok fått vannskrekk dessverre.

Så jeg overlot pipsen og ansvaret til Kasper, mens jeg stakk ut etter en mus til i stede, så vi fikk litt mer fres.

Og etter ett lite øyeblikk var mus nr 4 i kloa, og det var bare å løpe i vei inn, oppå den harde snøen, var det snarveien rett over marka og til døren min.
Flappflapp inn katteluka, og dagen fullkommen med fangst.

Jeg kom med musen inn døren på kjøkkenet, og der satt Kasper, med stor øyner.
For midt på kjøkkengulvet, der satt Kasper i en haug av fjær.

Han påsto bestemt at den pipsen hadde angrepet han og han måtte forsvare seg med tenner og klør for å komme unna med pusogelivet i behold.

Hmm, vet ikke helt, men uansett bra han ikke slapp den løs i huset, for da hadde det iallfall blitt pusarrest på oss. Det har jeg prøvd, og da ble det litt av en puskestue med mor altså.

Jeg slapp i alle fall musen, og den pilte i retning fjærhaugen, sikkert for å gjemme seg.
Men der satt jo Kasper.

Så i løpet av ca. 3 sekunder hadde vi ikke bare sandstorm i huset vårt, men nå var det en virvelvind av fjær, dun, mus og Kasper.
Og der sto mor i døra!

Heldigvis så var det jo Kasper som hadde rotet det hele til, ikke jeg.
Og han har erfart at mor stjeler musene hans, så han tok musen i tenna, der lå den myk mellom tenner og ett lag med fjær og dun.
Han pilte i stua, rett bak sofaen og gjemte seg og musa, i en sky av fjær og dun.

Mor så absolutt ikke fornøyd ut, hun var helt stille, og det er ikke ett godt tegn.

Den dunfjæra som flagret høyst opp i luften etter Kasper’s muserømming, svingte at og fram i luften på kjøkkenet, gjennom solstråler, før den landet på kneet til mor.
Det var heller ikke noe godt tegn.

Mor gryntet en masse og subbet seg inn på kjøkkenet, gjennom mus og fjær, rasket med seg det meste i farta, og ut døren fauk alt sammen jeg hadde slitt i timer med å få inn.
Og så kom støvsugeren,
og vaskebøtta,
og mor gryntet en masse, skal ikke gjenta noe av det siden det nærmer seg helg.

Deretter var det jakt på Kasper og musa, for han hadde ikke tenkt å dele noe som helst med mor. Men mor fikk tak i både musa og Kasper.
Og musa for samme vei som alt det andre.

Kasper måtte være med mor ut, og jeg var i grunn ganske sliten etter å ha holdt så mange jaktkurs på en formiddag.

Ja dere aner ikke hvor slitsom det kan være å holde slike kurs, det er mye enklere å ha boksignering.

Mor mumlet noe som at pusongehuset så mer ut som ett hønsehus, med mus og to gale puser.

Men nå var iallefall Kasper med ut på pakkelevering til posten og trimtur rett etterpå, og jeg kunne nyte stillheten i pusongehuset mitt, som både er støvsugd og vasket.

Nå kan snart helgen bare komme – helgevasken er unnagjort.

Så mens mor og Kasper er på trimtur,
koser jeg meg helt alene på kontorgulvet med de 3 posene med godis, mor hadde nemlig glemt å låse godisskuffen!

Fredagsmjau fra
Jesperpus. ​

9 kommentarer
    1. Hei!
      Da jeg hadde katt, brukte vi kattedo med “lokk” og vippeport. Jeg regner med at du har en god grunn som jeg ikke har tenkt på for ikke å bruke det – med tanke på Kaspertsunamiene? 🙂
      Herlig blogg, forresten!

    2. Ja, så klart. Er vel ikke så rart om han reagerer mot å bli innestengt. Men, du verden for en fantastisk jobb dere gjør med han. Han trakk virkelig vinnerloddet i livet!

    3. Lene: takk for gode ord. Det varmer!

      Er litt redd for å tukle med dovaner når han er så ung, så lenge han går på do der han skal. Så får vi rydde opp i uvanen etterhvert når han har fått av seg ungdomsnykkene og fått mer ro i seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg