Drikker katten din NOK vann?

Vannet er ikke bare for å vaske seg utvending, det skal faktisk vaske kroppen min innvendig, eller rense kroppen min for uhumskheter, som det heter for pene bypuser.

Da må det være en viss sirkulasjon, ett samspill mellom hjerne, hormon og nyrer, slike fæncy organer jeg har inni meg.
Det trengs godt med vann for rensing innvending, det må sirkulerer jamt og trutt, både inn og ut.

Fra den tiden vi levde i ørken, konsentrerte vi urinen.
(Kort forklart, vannet som kommer til nyrene, tilbaketransporteres til blodet, istedet for ut i urinblæren, på en måte ett slags gjenbruk av vann.)

Det gjorde oss i stand til å overleve på små mengder vann, vel og merke ganske nødvendig i vårt opprinnelige habitat.

Slik virker faktisk kroppen vår fortsatt, selv om vi ikke lever i ørken eller kun av byttedyr.

Det kan dessverre gi oss kattepuser noen helseproblemer, det er altfor mange katteeiere som ikke tenker over hvor viktig vann er, for oss puser. Som f.eks. kanskje bare spiser tørrfor, overvektig, for lite aktivitet, eller bare rett og slett altfor lite fristende vannskåler.

Med drikke, menes vann.
Du må huske på at vi katter ikke skal ha vanlig melk, mange katter reagerer på laktose i melken.
Men en liten “goskvett” med laktosefri melk, kan godt gis en gang i blant. Finnes egne typer kattemelk, beregnet for katter.

(Det er ikke så nøye at din oldemor bare ga katten melk og den ble 19 år, vi vet bedre idag. Oldemor sin katt drakk nok vann ute, eller i drikkekaret til gokua)

-Jeg synes av og til melk er godt, sånn omtrent en gang i måneden kanskje.

Vet du hvor mye din katt skal drikke?
Det er veldig greit å følge med på hvor mye katten din drikker.
Drikker den for mye, eller for lite i forhold til normalt, er det ofte tegn på at noe kan være galt med pus.

Jeg vet iallefall hvor mye jeg drikker, og får i meg i løpet av en dag. Litt ulikt på hva jeg spiser, aktivitet og tempratur, men nesten 2,5 dl faktisk.
Jeg drikker litt vann mange ganger i løpet av dagen, så får jeg væske gjennom maten, både musefangsten og maten som serveres inne.

En potemål på hvor mye væske pr døgn katten trenger er:
ca 40 ml x antall kg, dvs en katt på 4 kg skal ha ca 1.6 dl væske pr døgn, noen drikker litt mer og noen drikker litt mer, det er bare ett utgangspunkt.

– Viste du at vi katter ikke har det samme tørste instinktet som hunder, vi drikker ikke om vi har løpt, lekt mye og peser, slik som hunder gjør.
Vi katter har rett og slett en litt dårlig utviklet tørsterefleks, og konsentrerer urinen istedet for å drikke. 
– jo mer urinen konsentreres, lettere vil mineralene i urinen danne urinkrystaller.
– jo mer konsentret urin, jo større mengde bakterier blir det.

Derfor må vi fristes til å drikke mer, slik at det blir gjennomstrømning av væske, og får alle disse ulumskhetene ut av kroppen, i stedet for at den samles opp og lager trøbbel.

På vinterstid må katteeiere tenkte over at om dere stenger katten ute halve dagen mens man er på jobb, og hele natten når dere sover, da gir man ikke katten nok muligheter til å få i seg nok vann. Vannet utendørs er gjerne frosset. Vinteren er derfor en årstid hvor det er viktig at katteiere er nøye med å ha vann tilgjengelig, aller helst åpent husrom, med varme og vann selvfølgelig.
Det samme gjelder om man bor på områder uten naturlige drikkekilder. Sett ut vann til katten også om sommeren.

Katter som drikker for lite vann over tid, kan lett bli dehydrert, noe som kan føre til urinveisproblemer og nyresykdom.
Urinveisinfeksjoner/stein er mer utbredt enn hva katteeiere er klar over, og jeg har hørt at det skal være fryktelig vondt!

Noe eiere oppdager aldri symtomene, fordi katten gjemmer seg bort når den har smerter, og andre oppdager det for sent.

Her er skal jeg potere ned noen tips du kan se etter om vi katter har urinveisproblemer (kan også være symtomer på andre helseproblemer)

  • Katten tisser oftere og mindre enn vanlig. Kan bruke lengre tid i dokassen.
  • Katten vasker seg ofte bak
  • Mjauer eller ubehag/smerte når den tisser
  • Noen ganger kan det være rødlig skjær i urinen som kan tyde på blod i urinen
  • Kan begynne å tisse rundt omkring i huset, selv om den egentlig er stueren
  • Endret adferd, smerte kan gjøre den tilbaketrukket eller agressiv
    -Ta kontakt med veterinæren om du merker noe av dette hos din katt

Vi katter er jo kjent med at vi har mange særegenheter med vann.
Noen putter poten i vannskålen, å slikker vannet i fra poten, andre drikker helst fra kranen
Noen velter vannskålen, og drikker i det nye fine vannspeilet på gulvet
Noen vil drikke av vannglass, og ja, andre drikker i fra toalettet. 

Jeg liker helst en bred vannskål slik at jeg slipper å krølle bartene nedi skålen for å nå vannet.

Og jeg kan mjaue noen forklaringer på det til dere, vi katter er i grunn renslige dyr
– Katter vil helst ha mat og vann og toalett på adskilte steder. 
Fra naturens side, så er det forurensende å ha byttedyret eller toalett i nærheten av vannkilden.
Det samme gjelder fasinasjon med rennende vann.
Vann i bevegelse er gjerne friskere (mindre bakterier, bedre smaklighet) enn stillestående vann.

Selv om jeg ikke akkurat kan mjaue noen god forklaring på hvorfor sølepytten utenfor kan være fristende. Eller at noen drikker av toalettet, hugh!
Det er bare en hemmelighet vi katter har, enn så lenge.

Vi kattepuser er jo ekspert på god hverdagskomfort, vi vil ligge mykt, gjerne høyt med god utsikt. Vi vil ha servert delikate godbiter.
Vi vil ha vannet servert på hver vår måte. så om du har flere katter så er det ikke sikkert at alle liker å drikke av den samme vannskålen som du serverer vannet i.
Jo mer tilrettelagt det er, jo mer vann drikker vi.
Men det viktigste er at vi har nok friskt vann tilgjengelig. .

Husk du kan føre en katt til en vannkilde, men du kan ikke tvinge den til å drikke, derfor må vannkilden være attraktive.
Drikkenkilden må være fristende for at vi skal oppsøke den ofte nok.
Her er noen tips:

  • Bruk metallskåler, glass eller keramikk, noen typer plastskåler utskiller lukt og kjemikalier som ikke lukter eller smaker godt.
  • Bruk metall/keramikk/glass, dem er lette ¨å holde rene.
  • Rengjør skålene daglig.
  • Ha friskt og rent vann, Fyll i nytt vann daglig.
  • En full vannskål er mer fristende enn ei halvtom
  • Sett gjerne ut flere matskåler, i områder hvor katten oppholder/beveger seg.
  • Bruk aller helst vannfontene – da har du fristene filtrert vann i beveglese, tilgjengelig hele døgnet.
  • Noen synes isbiter er spennende, og drikker mer i skålen, fint i sommer varmen
  • Litt væske fra våtfor i vannet, gjør smaken attraktiv, brukes helst i spesielle situasjoner, feks ved sykdom.
  • Ha doen adskilt fra mat og vann.

Her er tips på hvordan jeg og Kapser får i oss nok vann:

Hos meg har vi vannfontene, nå fortrekker jeg å komme inn å drikke, selv sølepytten på gårdplassen hopper jeg pent over på tur inn.

Vannfontene kan du kjøpe her:
CATEMATE
eller her
CATIT SENSE
Begge typene som er med i videosnutten.

Og vi får iallefall en ekstra middagsporsjon, med masse vann hver dag.( i tillegg til at tørrforet står fremme.)

En skål med lunket vann og vom:

Litt mer tørrfor oppi:


og litt våtfôr med kraft:

Middag servert:

Bare smuler igjen til Kasper:

 

Vannskålen av metall jeg bruker, er lav kant med bred åpning, slik at jeg får stort vannspeil å drikke av,
Da slipper å presse bartehårene mine ned i en trang skål. Bare hater å drikke med krøllet bart!

Tillegg er det gummi under, hverken lett å tippe eller skli.
Den finner du her:
METALLSKÅL

Mjau fra Jesperpus

 

7 kommentarer
    1. Hei der . Fint at dere gir gode råd vedr væskeinntak til pus, men ….ett lite men, dere skriver at normal væskemengde til en ca 4 kg katt, er 1,6 dc ca,
      Anicura skriver på sin side at 0,20 dc til 0, 50 dc er vanlig …
      Selv var ( er jeg ) litt bekymret for hvor mye min katt drikker.
      Det blir nøye målt i ett vannglass på mitt nattbord(😊) – nu på vinteren kan hun jo ikke finne vann ute, og alle andre ” kilder” er nøye fjernet.
      Det varierer fra 0,5 til 1,1 . Hun er 13,5 år, ca 4.3 kg
      Sprek , blid, god matlyst. Er ute /inne pus. Har lagt seg ut i det siste- som kan skyldes at har gått ifra ” kjedemat” til kun RoyalCanin vet for. OG har hatt omfattende tannbehandling. Tannrens og fjerning av en tann ( FORL) . …mvh E og Pastis

    2. Nyttige og informative artikler som alltid. Liten kommentar til det med melk. Vi er heldige å ha veterinær Babette Baddaky her i kommunen. Spesialist på allergier hos hund og katt. Jeg spurte henne om dette med melk til katt. Hun sa at katten kan drikke melk om pusen tåler det. Da er det ikke noe problem, sa hun. Men katten skal ALLTID ha tilgang til rent vann.

    3. Det dummeste jeg ser er når det formuleres som om kattene liksom skriver innlegget. Det er så barnslig og fjernt. Hadde blitt sjokkert om det var en mann som skreiv dette

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg