Dagstur på fjellet.

Etter noen dager på fjelltur med mange opplevelser, var det godt for Kasper å slappe av innendørs en dag. 
Han slappet av på alle sidene sine, og veldig fornøyd. Malte og koste seg som en ekte husturpus skal.


Så etter et døgn var han ferdig oppladet og klar for ny utflukt.

Så mye rein, elg og hare som vi har sett de siste dagene, og nesten ikke mus.
Bare en liten fjellmus har jeg klart å nappe til meg.
Det hadde nesten vært enklere å fange rein, og mygg, og fluer ialle fasonger og størrelser og for å ikke nevne maur…
Men museterritoriet har vi ikke kommet over ennå.
Allerede når Kasper kom ut av bilen var det første han så, en rein.
Men nå er han blitt så vant til dissa dyrene, at han ikke løper å gjemmer seg engang.

Ny plass og nye lukter, så jeg leder ann innover skogen. Her er det mye, og da mjauer jeg mye dyr i terrenget.
En hel flokk rein er like bak haugen.

Etter en ganske kort tur frem til en fint vann, med masse pips.
Mente Kasper at det var hans tur til å ligge i mors genser.
Så jeg lot han ligge der,
mens jeg tasset ned til vannkanten og undersøkte små innsekter som løp oppå vannet. 

Men han lå ikke lenge når han skjønte at jeg ikke brydde meg om at han hadde okkupert genseren.
Da mor rotet i sekken sin, kom han på at han var skikkelig sulten og ville ha både vann, mat og godis.
På en gang.

Må bare mjauet til dere, at han etterpå dyppet stjerna si ned i vannskålen for en grundig vask.
Han mente vel det trengtes når han både i går og i dag har måtte gå på do utendørs,
og det er ikke ett snev av lavendel i pelsbuksene hans lengre.

Før han måtte ned til vannkanten å undersøke hva jeg kikket på, Skikkelig hermepus er han.


Mens han satt nede med vannet, gikk jeg å la meg i sekken.
Da kom han selvsagt oppover, trodde vel det var mor som rotet etter godis i sekken. Når jeg ordnet meg godt til rette i toppetasjen.
Og han bare rett og slett tasset rett over sekken, når jeg lå inni.
Da fikk han en velfortjent knurr innefra, og fikk fjernet de labbene fortere en svint!

I løpet av disse dagen er det skjedd en endring i væremåten til Kasper.
Han har ikke vært rastløs, urolig eller skeptisk som han bruker å være ellers og mer sosial og kjælen. 
en slags ro over seg, nesten slik som jeg. 
Faktisk oppført seg helt som en vanlig katt, uten noen gamle nykker.
Om det er tilværelselen med flokken sin hele døgnet i dagesvis? 
Alle opplevelsen han har vært gjennom og fått stor mestringsfølelse og masse ros?
Mye uteliv og aktivitet etter behov og ro med flokken sin?
eller utfoldet seg fysisk og psykisk i vakre og pusevennlige omgivelser med spennende inntrykk?
Kanskje litt av alle tingene.
Men han har vært veldig hyggelig kompis i det siste, ikke masete i det hele tatt.
Jeg har fått slappet av alle i blundene mine uten at han maser og erter meg. 
Når jeg har bedt han om å kutte ut tull, har han gjort det med engang. Og heller funnet på andre ting å gjøre. 

Men han er jo selvsagt høyt og lavt. Han må jo sjekke ut området.
En liten langline på seg, så får han lov å tasse rundt leirplassen vår og undersøker området.
Han har bare tuslet fornøyd rundt, og ikke prøvd på å gjemme seg eller løpe avgårde. Med høy haleføring, struttende værhår og ett fornøyd smil om snute tasser han i vei rundt i lyngen.
Sjekker området, så kommer han tilbake til sekken og slapper litt av. 
Følger med på hvor mor er, så slår han litt følge med henne.
Passer på når det fiskes og ligger parat i vannkanten om det kommer fisk opp.


Jojo litt sprell finner han på, feks trodde han makkboksen var matboks, og forsynte seg grovt i boksen,
trodde det vel var spagetti som han har sett de andre spise hjemme noen ganger…
Heldigvis har han fått markkur for få dager siden, kanskje det var derfor han fikk smaken på mark?
Men tror det var første og siste gang det skjer!

Så han fikk servert litt middag istede, så mor fikk ha marken for seg selv. 

Mett og fornøyd la han seg i sitt  lille rom nede i sekken.


 vi lå i hver vår ende av sekken og slappet av. 
Jeg hadde bare potene mine ute i frisk luft.
Så jeg kunne gi kasper en potekakk på snuten om han hadde tenkt å prøve å snike seg til en blund i topp etasjen min


Så gjenstår det å se om Kasper faller til bake til gamle vaner når han kommer hjem, eller om han finner mer ro hjemme også.
Men tror han kommer å drømme om fisk i dagesvis fremover iallefall.

Mjau fra Jesperpus

5 kommentarer
    1. I love to look at your photographs of Jesperpus and his adventures. I just wish I could translate your story into English. (The automatic translator changes the words but literally so that it does not make sense most of the time. Give a hug to your kitties from me, please.

    2. Another adventure for you, Jesper and Kasper, like Sandra who commented above, I wish I understood Norwegian or could translate the texts, but I love to look at your pics here and at the videos you sometimes post in your blog too, happy Meowday from Gizzy, Thori and Sisi, da second hand kittehz, also to your mummy!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg