Katten min sitter på gulvet å peser, kommer den til å dø nå?

Katten min sitter på gulvet å peser, kommer den til å dø nå?
Katten min peser etter å ha løpt litt. Har han dårlig kondis?
Katten min peser etter lek, har han hjertefeil?
Katten min peser som en hund, bør jeg dra til dyrlegen?

Katten min er rar! peser som en hund, burde jeg sjekke det opp?
Fått anbefalt  å bruke feliway, for å roe ned katten min etter lek, pga av at den peser
Katten min løper med munnen åpen og tunga ut, er den handicapet?

Katten min ligger på gulvet, med munnen åpen og peser, får den ikke puste nok?

Har katten min vært for mye sammen med hunden vår, den er begynt å pese som hunden vår etter lek.
Må jeg barbere katten min, den tåler ikke å leke, begynner alltid å pese
Har en helt spesielle katt, den peser etter lek.


​Disse spørsmålene dukker opp i boksen min, etter at katteeiere har lekt med katten sin.
Det er helt normalt at katter peser, eller er andpusten etter lek med fart og løping. Det er ikke noen verdensnyhet i katteverden. 

Men slik er det bare, vi katter blir andpusten og peser for å kvitte oss med overskuddsvarmen. Vi svetter jo ikke slik som mennesker, ikke er vi noen tørstedrikkere som drikker når vi er aktive, som en hund gjør. Men vi peser og hviler oss.

Noen av oss katter, spesielt unge katter blir så overivrig og glemmer helt å ta små pauser, men løper og løper, så det blir skikkelig varmt inne i pelsfrakken vår. Det er ikke noe som vi vokser av oss, men vi voksne katter er litt mer fornuftige og stopper mens leken er god. Eller rett og slett ikke gidder å løpe så mye at vi blir varm, klokere med alderen heter det kanskje.
Og vi katter løper normalt heller ikke rett i vannskålen når vi peser som en hund. Vi er katter og hunder er ett helt annet dyr.

Vi katter er nemlig ørkendyr, og har ikke det samme tørste instinktet som hunder. Vi drikker ikke ekstra, om vi har løpt, eller lekt mye, slik som hunder gjør.
Vi katter har rett og slett en dårlig utviklet tørsterefleks, og konsentrerer urinen istedet for å drikke.
Det er derfor viktig at vi har frisk vann tilgjengelig hele døgnet så vi blir fristet til å drikke. Vannfontene er absolutt å anbefale.

Les mer her:
Drikker katten din nok


Vi katter er også bygd opp annerledes for aktivitet, enn hunder,som mange sammenligner oss med. En hund som er i slekt med f.eks. ulv, kan løpe og løpe store avstander på jakt og gjerne utmatter byttet. Mens katten, sniker seg inn på byttet og angriper med en forholdsvis kort, intensiv  jakt. 
Vi katter har nemlig ikke så lang utholdenhet som hundene har.  

Dette gjenspeiler seg når man skal leke med katten, tilpass lekens intensitet og varighet slik at katten får små pauser til å hente seg inn. 

Har man lekt for lenge, vil det ta lang tid for katten å hente seg inn igjen. Spesielt nå som vi katter begynner, eller har fått vinterpels. Da blir vi kjappere varm og bruker lengre tid på å kjøle oss ned etter lek innedørs.

Om katten peser unormalt lenge og bruker unormalt lang tid på å komme seg til hektene, eller peser utenom aktivitet, sikler, stresser eller unormal adferd  – bør man kontakte veterinær. Det kan være tegn på sykdom eller feks. hjerteproblem.

Det kan være til hjelp for veterinæren om katteeier vet hvor mange ganger katten puster per minutt når den slapper av. Rundt tyve pust per minutter er normalt. Uansett er du i tvil, endres kattens adferd spør veterinæren heller en gang for mye, enn for lite.
Pesing ved bilkjøring er stress, og er normalt når katter blir bilsyk og ikke har fått trent og blitt vant til bilkjøring.

Men under lek, løping, mye aktivitet og om det er varmt, er pesing normalt.  Kasper peser også ved lek, han blir helt propell. Han må styres med små pauser og noen ganger en poteklask. Mens jeg selv ble andpusten når jeg var yngre, men nå gidder jeg ikke å løpe mer enn absolutt nødvendig. 
 

Mor bare stopper leken, gjesper litt, så roer Kasper seg fort. På slutten av filmen ser dere han slikker seg først rundt munnen, fordi han sikler når ha peser. Så kommer 4 tegn på at han roer seg ned, først gjesper han, så slikker han seg rundt munnen,  vasker han pelsen, slikker seg rundt munnen, avslutter leken og går å hviler seg.

 Bruk ikke kunstige beroligemidler for å roe ned pus. Stopp leken tidligere, og gi katten naturlige dempende signaler. Gjør det på ekte kattevis, da har du en måte å roe ned pus på en ekte og naturlig måte,  som pus forstår og dere forstår hverandre.

Mjau fra Jesperpus, i hvilepuls, 19 hjerteslag i kurven akkurat nå.

3 kommentarer
    1. Så fin pus😻 Min katt peser utrolig lenge etter lek, sånn 20 minutt liksom. Har vært hos dyrlegen men de sier de ikke finner noe! Tror du det er ufarlig da? Han er en veldig muskuløs katt på 7 måneder, med veldig tykk pels da ..

    2. Skulle gjerne sett den vannfontenen min katt hadde drikke av. Prøvd de fleste og det meste. Drikker kun fra vasken med rennende vann. Prøvd med glass skåler rundt i huset, godt fra maten. Men nei, så denne katten kommer til å tørster ihjel når den kommer på kennel til sommeren. Så nytt tips ønskes.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg