Heldigvis har katter 9 liv, og Kasper har iallefall 8 liv igjen.

Gårdagen begynte som alle andre dager, masse mer snø ute. Vi begge to maste på at mor måtte være med ut.
Og omtrent klokka 11 gikk jeg og Kasper ut, mens mor kledde på seg. Men før mor hadde knytt skolissene kom jeg inn igjen for å se hvorfor hun somlet slik.

Ute snødde det fortsatt, traktorene kjørete hektisk forbi, og noen er ute å løper med hunden sin ser jeg i fra kjøkkenvinduet. Hoppet ned fra benken og løp ut i gangen til mor, som mente jeg maste og hun dyttet meg i stompen, ut døra foran henne.
Vi ropte på Kasper ute, men han var nok sikkert nede hos pipsen, så vi gikk ned dit å kikket. Ingen Kasper, men vi ga pipsen mat på alle bord og studerte de en stund, før vi skulle gå å måke opp stien til meg og Kasper.
Mor ropte på Kasper enda en gang, vi sto helt stille og hørte etter den lille bjella hans. Men hørte ikke noe, bare alle pipsene som kvitret fornøyd.

Nei sier mor, kanskje han er løpt inn etter deg, og ikke sett vi er ute kanskje? Så hun gikk inn å sjekket kattedøra, men der var det ingen som har gått inn.
Hun kom tilbake til meg og spaden, kikket forundret på meg, og spurte om ikke jeg hørte noe?
Han kan jo ikke være så langt unna med all denne snøen.

Nei jeg sjekker Gps’en, sier hun, mens hun drar telefon opp av lomma. Gps søker og søker.

Så rart sier hun, Kasper må være inne en plass, siden den sliter med å få signal. Etter flere søk, viser den at Kasper er under terrassen.
Vi går begge to, mor foran og jeg etter, å kikker i snøen rundt terrassen. Det er ingen spor som viser at han er tuslet under der, men ett spor som stopper 1 meter fra terrasen. Mor roper på han , men hører ingenting.
Vi går begge opp av stien og på terrassen. Jeg mjauer litt høyt, og da hører vi plutselig bjella hans, to små svake plingeling.
Så da viste gps rett, han er altså bare under terrassen, og mor sier han har sikkert fanget en mus som han driver på med og vil være i fred.

Så hun går ut, å måker på stien vår.

Jeg sitter på terrassen og hopper opp gelendret og mjauer bortover til mor flere ganger. Jeg hører nemlig ingen musepiping under terrassen.

Mor setter ifra seg spaden, godt ned i snøen og kommer tilbake. Hva er det Jesper sier hun, og drar opp en pose godis og deler en bit til meg.
Kanskje Kasper vil ha godis istedet for mus sier hun og rasler med posen, ingen lyd. Så rart, kanskje han er ute å leter etter ny mus og søker han opp på gpsen.
Neida han er der enda sier hun, så rart at han ikke kommer fram, med trappen opp til terassen har vi ei lita åpning nemlig.
Mor henter yndlingsleken til Kasper og rasler med den, da hører hun plutselig to svake plingling lyder i bjella hans, så blir det stille igjen. Veldig rart at han ikke kommer, sier hun.

Mor begynner å bli tankefull og det er jeg også. Det har gått en hel time og han ikke har kommet frem fra gjemmestedet sitt, rett under bena på oss.

Nei sier mor, dette var utrolig rart, og henter spaden sin og graver en tunnel i all snøen bort til terrassen fra stien vår. Jeg tror bare vi må sjekke hva det er han driver på med slags hemmeligheter under der sier hun mens snøføyken står høyt i luften for hvert spatak hun tar.
Rene snøfreseren altså.
Helt sikkert på at de bilene som passerte ble storimponert over effektiv snåmåking oppe i Løten.

Etterhvert når hun frem gjennom all snøen og får en liten åpning på 10×20 cm å legger seg på magen for å kikke under terrassen, men med snø rundt over alt kommer det ingen lys inn og det er helt mørkt, mor løper inn etter lommelykt.

Kommer løpende tilbake like fort, legger seg ned og lyser og lyser, men ingen Kasper. Hun setter seg opp igjen og ser på meg, så rart sier hun. Og tar opp mobilen og søker etter han på gpsen igjen…gpsen søker og søker. Liker dårlige signaler sier hun.
Men han har ikke rørt seg på en time nå, og han skal være under her, men jeg ser han ikke, og det er ingen gjemmesteder, bare en gammel slange som han umulig kan gjemme seg bak. Mor søker og søker på gps, for den må jo vise feil mener hun. Han er jo ikke under der.

Mor ser litt fortvilet ut. Og snakker bare høyt, alt hun tenker.

Han er ikke dukket opp noen andre steder, bjella hørte vi under der. Gps har dårlige signaler i over 1 time nå og han han har sittet i ro i like lang tid. og alle triks som gjør at han alltid kommer løpende fungerer ikke.
Mor sier at noe er alvorlig galt, han sitter fast en plass under her, det er hun helt sikker på nå. Men mor klarer  ikke å kryper under, fordi det er så trangt, men lyst med lykten og selv med godt lys er han ikke å se.


Jeg legger med ned på magen og kryper under terrassen gjennom den lille trange åpningen, snuser rundt kantene og langs den vannledningen, helt borte med veggen er en bjelke som jeg legger meg ned ved og titter under, mor lyser med lykten i stompen min, og roper etter meg. Under der ligger Kasper helt i klem, mellom bjelken og den stivfrosne sanden, og livløs.
Han bare ligger der, bryr seg ikke om at jeg har funnet han.  Øynene er helt lukket og ikke en muskel rører seg. Jeg ligger helt i ro her, mens jeg hører mor roper og roper.

Tror mor skjønner hva som er skjedd, og begynnner å grave en helt annen plass, gjennom metervis med snø. Helt inn til husveggen der bjelken er.
Mor graver og graver, det går sikkert fort, men det virker som en evighet.

Der vi så de sporene som sluttet, har nemlig kasper løpt i panikk og hoppet et tigerhopp under terrasen, men dessverre helt inne med husveggen i en trang gang mellom grunnmur og en bærebjelke, i spranget hadde han tatt med seg en stor snøklump som trillet etter han og dekket både spor og la seg rett foran hullet.
Om sommeren kan vi nemlig løpe rett gjennom her, eller over bjelken uten problem. Men Kasper har tydeligvis løpt i panikk og ikke tenkt seg om.

Endelig hadde mor gavd seg gjennom flere meter med snø og helt fram til husveggen, en glippe på noen ti cm, lyste hun med lykten sin, på den ene siden lyste hun på meg og på andre siden så hun Kasper sin bakdel, og kunne se hva som hadde skjedd, Kasper hadde prøvd å krype under bjelken, men med frosen sand og stein, hadde han blitt sittende bom fast.
Mor så også at det var ingen liv i Kasper, men han var så langt borte at hun umulig kunne får tak i han. Hun kastet en liten isball innover så den traff på bakdelen hans som stakk fram, men ingen reaksjon.
“Farsken”  og noen andre ord, som jeg ikke skal gjengi her, hørte jeg ganske tydelig der ute.

Mor var sikker på at han var død, han virket helt stiv og ingen reaksjon eller bevegelse. Hun var helt sikker på at han var kvelt slik som han satt fast og lå.

I denne lille glippen mellom bjelken og grunnmuren hadde han kommet seg inn, å krøpet seg fast
.

Sanden var hard og frosset, hadde han kjempet lenge for å komme seg løs. Oppgravd is/sand og svarte poter som viste hvor mye han hadde kjempet for å komme løs, til han tilslutt hadde bare hadde gitt opp og lå der livløs.

Jeg krøp bort til mor som satt utenfor, i en telefonsamtale, hørte bare at Kasper var sannsynligvis død og satt fast under terrassen, og hun måtte ha en sag så hun fikk han opp.

Men jeg kunne jo egentlig mjaue at han var jo ikke død, bare nesten i såfall. Men han satt bom bom fast, men mor hverken forsto eller hørte etter.
Far kom med en elektrisk sag og fjernet 1 planke akkurat der mor pekte.
Og mumlet at hva vi katter klarer å få til, mens hun lurte på om det var den løshunden eller traktoren som hadde skremt han ditt. Men akkurat nå var det helt uvesentlig og det får vi aldri vite noe som helst om.

Straks planken var løs, mor lå klar på kne, stakk hånden ned og under bjelken og lirket bort noen fast frosne steiner før hun tok å lirket løs hodet hans, og gpsen som hang løst på siden av halsen, lyste knallrødt, så mor skulle se han i mørket.

Plutselig snudde hun seg, og sa han var varm, og levende. Det hadde ingen trodd slik som han lå, alle var sikker på at den lille røde pelsen som lå nede i hullet var både død og stivnet.
Plutselig ble det liv i han og mor som trodde han var død, var ikke forberedt på å holde han fast, og i det hode kom løs, stakk han.
Ganske fortumlet, sjokk, og ikke for å glemme saga som nok hadde skremt vettet av han, han som ikke liker støvsuger en gang.

Dette ble nok traumatisk x10  og ikke rart han fant det beste å rømme hele området.


Flere planker måtte fjernes for å finne Kasper, vi viste jo ennå ikke om han var skadet på noen vis, så selv om han var kommet seg løs, så ble det fortsatt leteaksjon. Jeg satt høyt oppe på terrassemøblene med full oversikt. Men nå var det liv i gpsen, og han var i bevegelse, så han var iallefall bevegelig.

Men nå hadde telefon til mor kommet til smertegrensen for hvor mye snø og fuktighet den tålte og sluttet å virke, men heldigvis så hun på gps hvor Kasper var på tur og fikk slått på lydsignalet på gps. Så gpsen begynte å pipe rett etter at telefon ble helt svart. Da piper gpsen i noen minutter.

Inne i ett gammelt skur kom det pipelyder, som avslørte hvor han hadde stukket seg bort å gjemt seg. Hele skuret ble endevendt før man klarte å finne Kasper.
Ingen som kunne skjønne hvor liten en 4 kg katt kan bli, når den blir redd. Innerst inne i ett bittelite hull, under mengder med isolasjon, materialer og diverse annet, ble verdens minste 4 kg katt med de største svarte øynene løftet fram. Han skalv så mye at han ristet i armene til mor.

Da bar det rett hjem og inn, og katteluken ble låst og sjekkt minst 10 ganger at det var låst. Men ingen fare for at han skulle stikke ut. Han sprang bare på loftet og alle plasser han kunne stikke seg under eller lengst mulig bort.

Når mor kom inne, ble han hentet fram og på med sele og bånd, så måtte han bare holde seg i ro sammen med oss. Nå var han akkurat like redd som når han kom til oss, iallefall nesten.

Egentlig var han skikkelig trøtt, men klarte ikke å slappe av for å sove. Mor vasket han i fjeset og potene hans for sand og møkk, og lot han få slappe av så godt som han klarte.


Han vil ikke spise eller drikke, og ikke lett å sove om man er sulten, men mor har ett triks. Så det ble biltur på butikken og fiskemåltid på Kasper.
Når han fikk snuse på fiskepakken sin, kom de vanlige Kasper øynene tilbake, nysgjerrige og spent på servering.

Kanskje han plutselig kjente at han ikke hadde spist på ett halvt døgn og egentlig var skrubbsulten.


Nykokt fisk, fikk Kasper ut av sjokktilstanden og hans gode gamle vesen kom tilbake. Har vel alltid vist at fisk er sunt, men at det skal ha slike helbredene virkning er jo utrolig. og heldigvis var det en god posjon til meg også.

Hadde jo bidratt såpass mye at jeg fikk min heltemiddag. og den smakte himmelsk, selv med alle slurpe og slafselydene til Kapser som slukte maten sin.

Da var Kasper mett og ganske fornøyd, og begynte jeg å lure på om mor hadde sovemedisin i fisken, for Kasper sovnet tvert. Jeg kjente heldigvis vis ikke antydning til noen tilsetninger selv om det var godt å rulle seg sammen i kurven min, med masse god fisk i magen etter en hektisk dag,


Mor vekte han en gang til før det ble kveld, bare for å være sikker på at alt var som det skulle med Kasper. Selv om han ikke skjønte helt vitsen når han sov så godt, men når hun raslet med godisposen ble han i allefall lys våken og skjnte godt hvorfor det var viktig å våkne, så ikke jeg spiste opp alle bitene.

Han sov som godt hele natten igjennom, og det gjorde nok godt i en sliten kattekropp.


I dag virker alt som normalt, iallefall nesten, han vil ikke ut, men etter noen dager så er nok han tilbake i full vigør, både inne og ute.
Nå skal han iallefall få være med oss på tur ut i sele og bånd, så han får luftet hodet sitt litt og frisk luft i nesen.

Iallfall, uten gps, så hadde vi, som de aller fleste slått oss til ro med at han driver sikkert på med ett eller annet lurt under der. Og avventet med at han var der og kom nok frem etterhvert. Men i stedet hadde vi nok mistet han, så nært og likevel langt unna.
Hvor lenge til han kunne ha ligget der før han hadde omkommet, får vi aldri svar på, heldigvis. Vi har så mye felles aktivitet her,  at når en ikke dukker opp, så er ikke ting som det bør være, og gps kunne gi oss nok svar, til at vi ikke ventet lenger med å sette i gang en aldeles liten redningsaksjon og fikk Kapser løs og ut, med iallefall 8 liv i behold.

Kasper er ikke den eneste som har opplevd noe slikt, det er det garantert flere katter som gjør, og dessverre mange med en annet utfall.
Stol på magefølelsen og stopp aldri  å let.

Mjau fra Jesperpus

Link til GPS finner du HER

 

13 kommentarer
    1. Stakkars Kasper så redd han var. Bra at han har en storebror og ei matmor som passer så godt på han. <3

    2. Dette var en historie som fikk meg til å gråte og etterhvert trekke et lettelsens sukk. Takk og pris for at det gikk godt. Ha det godt Jesperpus og Kasperpus.

    3. Stakkars Kasper. … for en uhyggelig opplevelse. Kjenner følelsen av engstelse og frykt som dere måtte føle. Er så glad d endte godt ❤🐈

    4. For en fryktelig opplevelse, og det for alle sammen. Bra det endte godt, men man vet aldri når slikt kan skje. Ta vare på hverandre 🙂

    5. Å nu ble æ så gla da æ læste det siste😍æ satt med tårene i halsen å tenkte mitt nu😭takk for at det ordna sæ.for vakre kasper❤🐈🐱..vet selv at å ikke slutte å lete e så viktig…❤mine katter e det bæste æ har🐈🐱go klæmz texdæ jesper å kasper❤🐈😠

    6. Holy cat, are Gizzy, Thori and Sisi, da second hand kittehz and me glad Kasper´s okay!!! Thanks to the GPS tracker, probably on his collar, he could be found in time, this is what I understood (FB never translates Norwegian very well)… 😲😲😲💖💖💖 We wish you all a catastic #Funday, Gizzy, Thori, Angel Sisi and me, FB won´t let me change the page name anymore, won´t let me add the word “Angel” to Sisi´s name…

    7. For en dramatisk dag! 🙀Godt det endte på beste måte, og takket være godt for- og etterarbeid er nok Kasper snart tilbake i godt, gammelt gjenge. Gi ham en god klem fra meg!🤗

    8. Syns denne stakkars Kasper kommer i ulike uheldige situasjoner. Hvis jeg ikke husker rett, så ble han stygt behandlet av en ukastrert hankatt.
      Men torsk. DET er løsningen, og ja Jesperpus du kan tro at det er noe sovemiddel der, men det er nok effekten både for dere firbente og vi tobente. Min mor er også matmor. Dog til ei firbent dame. Og når jeg er gjennom og får torsk og gjerne ørlite smør på, så havner både undertegnede og denne firbante damen på ryggen

    9. Hei på dere! Vi skriver litt seint denne gangen. Pelle og Frida ble sjokkert da pappa leste høyt hva som hadde skjedd, så vi også måtte komme til hektene! Vi er så glade for at det endte godt, og vi sender mange puseklemmer! Vi har mistet to av våre kjære puser på litt over ett år. Det føles så tragisk og vondt. Derfor er vi ekstra glade for at det gikk godt med Kasper. Puseklemmer fra Frida og Pelle

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg