Stolt Ambassadør av Eukanuba Kattefôr

Jeg har ikke mjauet så mye om hva jeg egentlig spiser, foruten om mus da.
Og en liten skinkebit i blant, ja og godis.
Men jeg spiser kattemat også, for det meste.

Og jeg har spist det samme fôret i alle år.
Og i år skal jeg få lov å være stolt Ambassadør av Eukanuba, mitt faste kattetørrfôr.

Foring er et helt studium, men vi har noen enkel tanker om hvordan vi ønsker å fôre pus.
Vår viktigste tanke om katteforing, er at katten er en proteinspiser, altså kjøttspiser, og ferskvarespiser.

Og selv om posene i butikken har fristende tekster og bilder med vakre katter på fremsiden av posene eller eskene, så er det ingredienslisten på baksiden av posen som er den viktigste informasjonen på posene med kattefôr. 
Skulle ønske disse kunne være enklere å forstå for folk flest.

Vi katter er ikke slik som hunder, som er altetende, og gjerne graver ned godbitene og lar dem godgjøre seg en stund.
Katter liker fersk og friskt kjøtt, derfor er vi også nøye på hva vi spiser, slik mat blir fort dårlig/fordervet om det ligger i matskålen f.eks. en dag.

All mat oppbevares i lukket boks, mørkt og kjølig, både tørrfor og våtfor. Og ingen av rettene serveres på gulv med varmekabler, eller står på gulv varmekabler. Varmen fra gulvet vil forringe kvaliteten på maten ganske fort, spesielt våtfôr.

Siden jeg er en aktiv katt som er med på mange ulike aktiviteter, eller er mye ute på jakt hver dag i alt slags vær, er det viktig å ha nok energi og overskudd til alle opplevelsene.
Og en skikkelig vinterpels, med vakreste fluffye pelsbukser. Eller sommerpels som skinner i kapp med solen.
For pelsen forteller mye om kroppens tilstand og fôrets kvalitet.

Og uansett om jeg er aktiv eller har en rolig periode, så skal holdet på kroppen være stabil, og selvsagt at jeg er frisk og uten magetrøbbel på noen vis.

Vi har valgt å bruke kattungefôr, Eukanuba Kitten som fullfor, fordi det har høy kjøtt% og fett% og derfor god smaklighet. Rikelig med taurin naturlig i kjøttet og ikke for mye salter. Ett godt sammensatt fôr med nødvendig innhold av mineraler og vitaminer.

Dette fôret gir en god metthet følelese som varer. Noe som ser veldig viktig når man er på reiser eller utflukter. Jeg slipper da å spise store mengder for å tilført nok energi og føles meg mett.
Det gjør at selv på reiser og turer holder jeg holdet og energinivå, og vi føler oss helt trygge på at med Eukanubafôret får vi i oss alt det vi katter trenger.

For å få et fôr med god metthetsfølelse med varighet, må fôret inneholde mye kjøtt, og ikke en masse kornprodukter, som gjerne billige kattefôr inneholder.
Jeg trenger å spise en mindre mengde Eukanuba, enn av feks billig kattefôr fra dagligvarebutikken for å føle meg like mett.

Selv om en katt spiser ofte og mye, trenger ikke å bety at det er et godt fôr, men fôret inneholder for mange unødvendige ingredienser som kattefordøyelsen ikke nyttegjør seg av, og dermed forsvinner det rett gjennom tarmsystemet og jeg blir sulten igjen etter en kort stund.
Fôret kan også være tilsatt stoffer for å øke smakligheten.

En annen fordel er at kroppen nyttegjør seg av mer av ett kvalitets fôr, enn av ett billig kattefôr med mye kornprodukter, hvor meste parten går rett igjennom fordøyelse systemet og rett i kattedoen, med tilhørende lukt. Så noen ganger trenger man ikke å bytte kattesandmerke, men kanskje heller kattefôrmerke.

Dagsbehovet for tørrfôr står alltid fremme, med fri tilgang, slik at vi kan spise når vi vil og hvor mye vil vil.
Da regulerer vi selv inntaket etter behov. Noen dager er det en del musefangst og da spises jeg selvsagt mindre tørrfôr inne.

Men det er ønskelig at tørrforet spises i flere mindre måltider, for å nyttegjøre seg best mulig av det, enn om at det spise ett eller kanskje to større måltid.
Da er det større sjanse for overspising, og det er lettere for overvekt og fordøyelse systemet ikke klare å nyttegjøre av mengden og overskuddet går rett gjennom tarmsystemet. Med fri tilgang som nå, spises gjerne dagsbehovet på 5-6 mindre måltid fordelt over hele døgnet.

Har heller ikke noen ønske om å variere tørrfôret for å gi oss variasjon i smaklighet. For mye dilling vil skape kresne katter og katteeiere lager selv ett unødvendig fôrproblem på kattene sine.. 

For å gi en variasjon og tilskudd i fôring, gis den minimum 1 gang pr dag, tilbud om Provit frysetørket fôr, i utgangspunktet vom, gjerne med noe av de andre typene av samme produsent. Evtuelt kan det blandes inn rått kjøtt, kylling, hjerte etc, og noen ganger fisk. Stort sett kun ferske og rå produkter. 

Og drikke er superviktig. 
Vi har drikkeautomat med vann, og er strålende fornøyd og drikker mye mer enn ved servering av vann i skål. Anbefales!
Vanlig melk drikker vi ikke, da jeg reagerer på laktosen i vanlig melk. Men noen få ganger kan det være godt med kattemelk.

Og selv etter en dag på “jobb”, så kan jeg gjerne ta en tur i Tigerskogen på jakt etterpå, full av energi.
Det er et godt tegn på overskudd og nok hvile.
Jeg  kommer til og med inn midt i musejakten for en  Eukanubalunsj, før det er ut igjen på ny jaktrunde.


“Uten skikkelig mat og drikke, fungerer vi overhode ikke!”

Mjau fra
Jesperpus.

-sponset-

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg