En smak av vår!

Kan starte med gårdagen.

Stakk ned til naboen og var i hans garasje i flere timer, frivillig og ufrivillig.
For først måtte jeg jage en fremmed katt som snoket der. Er jo tross alt min nabo!

Så var det musesjekkerunde, men da kom naboen flere ganger å skulle prøve å lure meg ut av garasjen sin.
Han hadde vel tenkt seg musestek selv til middag, den sniken.

Jeg gjemte meg bak noen svære greier innerst i garasjen, så han skulle tro at jeg hadde gått hjem, og den gikk han heldigvis på.

Men så gikk dørene igjen, det ble helt mørkt, vipspisp muselort, der var jeg jo innestengt igjen.
I timevis.
Helt til mor kom hjem.

Og når jeg ikke var i velkomstkomiteen, gikk det selvsagt ikke lang tid før mor kom tuslende og slapp meg ut derfra.

Da kom naboen også ut. 
Tror han var skikkelig imponert over at jeg fortsatt var i garasjen hans.
Men han bedyret at han hadde lokket og prøvd å lure meg ut i mange timer. Jeg mjauet til mor at det var bare for at han skulle ha musene for seg selv.
Mor var helt enig med naboen at selveste jeg, selveste, var en skikkelig tullepus. 

Men det kan de bare være selv, jeg hadde tross alt jaget vekk en pus som prøver seg på å stjele naboen sine mus, det skulle han bare ha vist!
(En liten videoklipp når mor kommer å slipper meg ut, nederst i bloggen)

Men jeg slapp iallefall å gå hjem, mors taxi helt til døren i pusongehuset!


Så var det Kasper da. 
Hver dag, når mor er kommet hjem, får han seg tur ut med henne. Da har jeg jo vært ute i timevis, så da får tid og lov til å slappe av inne alene.
Da er lettere å ta fatt på litt kontorarbeid utpå kvelden i det minste.

Kasper er ikke så glad i å gå på tur, han vil helst sitte på tur, det vil si at han skal sitte på skuldrene til mor.
Men han kommer seg litt for hver dag.

Han går stort sett bak mor og rusler etter henne. Akkurat som kattunger gjør i den alderen.
Så har han god tid, mye lukt av skogens dyr og lyd som vinden lager mellom trærne, gjør at han stadig stopper opp og bruker sansene sine.

Og han er skikkelig stolt når han har turt å gå litt, og får komme opp til mor.
Da maler han og smisker en masse med henne.
Og det ryr godbiter ut av lommene hennes, omtrent som en godisautomat.

Og så var det dagen i dag, en liten sansedag for Kasper.

Vi dro på tur til en plass hvor det er mer vårlig enn hjemme.
I snølandskap er det ikke all verden av lukter og lyder, men der våren begynner å stikke seg frem, og skogen våkner etter vinteren, er det en helt annen sanseverden. 
Nesten som ett sirkus av lyder og lukter å lære seg å kjenne.
Det skulle Kapser få oppleve i dag.

Men jeg hadde jo vært ute allerede i flere timer, så la meg heller til å sove i sekken, mens Kasper fikk trimme litt.

Kasper var skikkelig forfjamset over alt det rare som kom opp eller ut av snøen. Tror aldri han har vært så våken på noen av våre turer før.
Han måtte snuse på hvert gresstrå, kongle og kvist, og prøvedrikke av vannpyttene. Lytte på hver lyd og ta noen skikkelige magedrag med vårluft inn i den lille nesen sin.

Han var virkelig storimponert over hvilken verden som gjemmer seg under all snøen.
Og ikke minst var det hundrevis av pipser som kvitret fornøyd i trærne, rådyr som løp foran oss.
Rett og slett ett sirkus av lyder og lukter for han.

Selv ikke i rastepausen sov Kasper, ikke spiste han opp maten sin heller.  
Han hadde det så travelt med å undersøke denne nye verden.
 
Satt sikkert i en time å lyttet og luktet, tok bare noen få runder for å smakte på gress og mose.
Han kan bare vente i spenning til sommeren, da er gresset og mosen full av små spennende kryp.

Så var han jo selvsagt noen runder bortpå sekken min, bare for å sjekke om jeg fortsatt var der.

Jeg ligger i skyggen og Kasper nyter utsikten i solen, Kasper kikker storøyd på en helt ny verden.

Han trodde nok vi var på en helt annen planet i dag, iallefall når han sendte oss verdens største spørrende pusongeblikk ganske ofte på dagens vårtur.

På hjemturen var jeg uthvilt nok, men da var rett å slett Kasper helt utladet.
Han hadde fått nok av inntrykk, egentlig litt utrolig at det er mulig.

Så da byttet vi plass, han krøp fornøyd oppå sekken, mens jeg viste veien hjem.


Ganske grei fordeling at han går bort på tur og jeg går hjem. Da slipper jeg ha han tråkkende i halen min.
Da kan jeg forøyd tasse hjemover med halen stolt til værs.
Selv isete og våt sti gjorde ikke noe, bare jeg slipper å ha Kasper tassende hakk i hæl.

Så nå har jeg funnet ut at våren er iallefall på tur, selv om den er en liten biltur unna fortsatt, så dukker den nok opp om ikke lenge.
Skal innrømme at det var godt å spasere tørrpotet gjennom skogen, sitte på en oppvarmet trerot og lytte etter pipsen.

Her er en liten videosnutt, Tilogmed får dere se Kasper sin første tur gjennom vannpytt, og han druknet ikke. 
 

Vårhilsen fra Jesperpus

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Jesper, du fornekter deg ikke du. Innestengt for n’te gangen 😀 Nå må du få han nabomannen til å lage et hull til deg så du kan finne musesteik og komme deg ut og hjem igjen. Du må få han til å forstå at det er eneste løsningen for du kan jo sulte ihjel når du er der i flere timer og musene har rømt fra åstedet. Da mor kom for å redde deg så svarte du rett på alle spørsmålene hennes for det hørte jeg 😀 Ser ut som Kasper syns det er greit og utforske verden på fire bein nå. Mye nytt som skal sniffes og luktes på og frisk luft er aldri dumt. Litt vading er jo kjempeflott at han prøver seg på. Ikke redd den stumpen nei. Når våren kommer på ordentlig så tenker jeg at det blir mye som skal utforskes både her og der. Morsom og hyggelig lesing med flotte bilder og koselig videosnutt 😀 <3

    2. Skønne lille Kasper,hvor er du blevet modig🐾🐾🐾🐾😀😀😀Glæd dig til det bliver rigtig sommer.

    3. Hej Jesperpus.Med alle de gratis ture med Mor’s taxa ,må du jo sørge for frisk mus til hende hver dag.🐾🐾🐾🐾🐾 Som en slags betaling.Det bliver hun glad for.🤔🐾🐾🐾🐾

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg