Når sjekket du tennene sist?

Når sjekket du dine tenner sist?
-sikkert 1 gang hvert år, minst.

Det burde du gjøre med din katt også, hvert år når den er inne til helsesjekk og vaksiner,
skal det også sjekkes i munnen, om det står bra med tiger-tennene og alt ser vel ut.
Men du skal ikke bare la veterinæren sjekke tennene, det kan du gjøre hjemme også, en gang i blant.
Iallefall om du synes katten din har dårlig ånde eller spiser lite, sikler eller har endre adferd på noe vis.

Viste du at så mange som hver 3. katt er rammet av tannproblem/munnsykdom ?
Det vil si at alt for mange av oss katter går rundt med vondt i munnen,
 du vet hvor ubehagelig det er å ha tannvondt?
-regner med du er snar med å ringe tannlegen din?
Det ER like vondt for oss katter.

Har katten din dårlig ånde, spiser lite, tynn, sikler eller endret adferd 
åpne munnen å ta en titt. Kanskje du ser en årsak?
Vi kattene skal ikke gå rundt med knekte tenner som gjør vondt, lagvis med plakk, sår, eller tannsykdommer,
det er en skikkelig kattepine. 
Selv om det ikke ser ut som vi har vondt, så er vi ganske tøffe på å skjule smerte.
Alt for mange katteeiere oppdager for sent at katten deres har problemer i munnen,
og kommer til veterinæren når sykdommen/problemet er kommet smertefullt langt.


“bilder hentet fra mypetdentist”

Den mest vanlig tannsykdommen, før kalt FORL, men nå RL eller TR (Tooth Resorption).
Enkelt potert er det rett og slett kroppens celler som spiser opp tennene,
sammen med dårlig tannhygiene kan det gå fort, fra ett par månder til ca ett år, så kan en eller flere tenner blir”spist opp”.
Årsaken er ukjent, merkelig nok,
men det er ingen ny kattesykdom, mange hundre år gammel faktisk

Og alle katter kan bli rammet, men mest vanlig kan det ses i 4-5 års alder., noen allerede ved 2 års alder.
Så jo eldre katten er, jo viktigere er det å sjekke munnen.

Det er ingen medisinsk behandlig på sykdommen, annet enn å trekke tennene som er rammet.
HUSK: En katt kan fint leve uten tenner, men den skal ikke leve med smerter i munnen.
 

Symptomer på TR

Katten kan slutte å spise eller spise mindre, bli tynnere, får rødt betent tannkjøtt som kan blø, begynne å sikle.  
Noen katter blir roligere og trekker seg kanskje litt unna. Sover mer, mindre kosen. til  og med agressiv oppførsel.
Symtomene variere etter kattens personlighet og alvorlighetsgraden på problemene.

Smerten ved denne tannlidelsen er kronisk, og normal ikke akutt.
Da merker katten smerten gradvis, og har derfor tid til å venne seg til at det er slik.
Katten kan derfor gå lenge før at eier oppdager noe, spesielt om ikke eier titter i munnen på katten sin jevnlig.
Det tar bare 5 sekunder i godt lys å ta en sjekk, det kan spare katten for månder med smerter.

Gradering av TR

GRAD I: Overfladiske skader i emaljen. Går ikke inn til tannbeinet.

GRAD II: Skader i emaljen som har fortsatt inn til tannbeinet.

GRAD III: En større skade som har gått gjennom tannbeinet og inn til rotkanalen. Svært smertefullt.

GRAD IV: En omfattende skade som involverer tannbein, rotkanalen og med betydelige ødeleggelser av krona. Svært smertefullt.

GRAD V: Hele tannkrona er borte. Røttene sitter igjen og er dekket av normalt tannkjøtt

Så husk en jevnlig sjekk av tennene hjemme og ved den årlige helsesjekken hos veterinær.
Det tar 5 sekunder å ta en titt, det har alle tid til.

Så derfor var det min tur å få en grundig tannsjekk.
 Min kattemamma ble dessverre ikke så gammel, og ble neppe sjekket noen ganger,
og pappsen er jo ukjent. så jeg har ingen anelse om hvordan tannhelsen er i min kattefamilie.
Matmor sier jeg hadde fått litt brunt plakk på tennene, sikkert etter alle de brune musene jeg har fanget.

Bare for å få sjekket at jeg ikke har noen antydning til TR, skal de ta ordentlig røntgen av alle tennene mine,
og fjerne plakken, så tennene holder seg friske og pene lengre.

Og i dag var jeg første pasient, og først pus i inn,
greit å ligge midt i “krysset”, så kan jeg følge med alle dyrlegene som gjør seg klar til arbeidsdagen.

I grunn var jeg ganske fornøyd og hyggelig pus i dag. Tillot tilogmed litt pelsrufsing uten problem
Ja det vil si, til sprøyta kom. 
Aldri noen gøy og  uhøflig gjort når jeg hadde vært så hyggelig.
Som takk for stikket sendte jeg i vei en skikkelig gulp, med ett velrettet treff på den som satt sprøyta.
Hadde nemlig forsynt meg grovt av Kaspers hemmelige matlager. 
så jeg var ferdig ladet om det skulle være behov. 
Så mens jeg ble mer og mer døsig,
dro veterinæren ut for ett klesskift og mor måtte ha en liten rundvask på rommet. 

Selv om jeg ble innmari trøtt, så fikk jeg med meg det som skjer rundt, en stund til.
Mor passet på meg hele tiden, og det er ganske trygt.
Jeg bruker nemlig å være ganske skvetten på lyder, selv om jeg blir trøttere og trøttere.
Kjemper jo så godt jeg for å ikke sovne, men det er helt håpløst.

Jeg fikk en kanyle i den ene framlabben min, der får jeg tilført væske, og ekstra jonblunddråper.
Og følere rundt på kroppen som følger med puls, hjerte….
og en i stompen, som passer tempraturen, og den hadde de heller ingen spurt om lov til!
Og jammen i andre enden også, litt bedøvlse i halsen så får jeg en slange ned, som skal gi meg nok surstoff undeveis,
Så man kan trygt si at jeg hadde noe i alle endene som skulle passe på at dette gikk helt fint.
 


Her er tennene mine før behandlingen.
Blå pilen viser at det begynner å bli en rosa strek i tannkjøttet langs tannen. Irritasjon
Rød pil, viser opphopning av plakk.
I grunn ikke noe veldig alvorlig.


Etter plakkfjerning ble tigertennene slik:
Litt rødt tannkjøtt, men det blir borte etter noen dager.
Helt rene, fine og hele tenner og ingen tannsykdommer å se

Men for å være helt sikkert, ble det tatt røntgen av alle tennene mine:


FIks ferdig, klar, iallefall i morgen for nye musefangster med nykvessa tenner!


Akkuart våknet og aner i grunn ikke alt jeg har vært igjennom.
Heldigvis!
Noe er helt greit å sove seg bort fra, og heller drømme om langt morsommere ting.

Her er noen røntgenbilder av katt med alvorlig TR:
Tennene er nesten helt smuldret bort!

“Bilder lånt av Hamar Dyreklinikk”

Og her er noen mine tenner, akkuart som det skal være, heldigvis:

Så da oppfordrer jeg alle katteeiere til å ta en ekstra titt i munnen på sin katt.

Tror du det er noe som gjør vondt og er ubehagelig, så hør gjerne med veterinæren om en sjekk.
og en grundig sjekk rundt 5 års alder er lurt.

Mjau fra Jesperpus, nå med nykvessa tigertenner!

Og Kapser syntes jeg både luktet rart og oppførte meg rart når jeg kom hjem, så han holdt seg på god avstand.
Ikke før på kvelden når jeg fikk en luftetur ut i bånd, turte han å være sammen med meg igjen.

 

 

 

2 kommentarer
    1. Flotte tigertænder Jesper.Tandpleje er vigtigt,både for de tobenede og sandelig også de firbenede🐾🐾🐾

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg