Kasper skadet øyet sitt, på ett mystisk kattevis

Har du hatt vondt i øyet ditt noen gang?
Ja, da vet du hvor vondt det er.

Har du ikke, så kan Kasper mjauet at det er fryktelig vondt.

dav

Akkurat slik kom han hjem med gråtende mjauing. Det var ikke vanskelig å høre at det var skjedd noe.
Han satte seg ned og gnikket labben det han klarte i øyet sitt, mens han mjauet skikkelig høyt, så vondt hadde han.

Mor fikk lov, helt uten protester å kikke inni øyet, hun trodde kanskje han hadde fått noen rusk som gjorde vondt.
Men fant ikke noe, og ikke noe insektbitt var det heller å finne.

Siden dette har kommet ganske plutselig, så var det enkelt å skjønne at han hadde skadet seg på ett eller annet mystisk kattevis.

Og skader i øyene skal man ta alvorlig, og få sjekket så fort som mulig, slik at øynene blir helt frisk igjen.
Jo fortere behandling pus får, jo fortere blir den frisk.

For de som tror det ikke er så alvorlig for  katten virker ikke til å ha ubehag, så husk at vi katter skjuler veldig godt smerte. 
Selv så vondt dette var for Kasper, så malte han i armene til mor. 

dav

Heldigvis fikk Kasper fort time til dyrlegen, og ble bært ut i bilen på en grønn myk sykebåre.
Skulle nesten tro det var beina hans det var noen galt med.
Men stakkaren hadde ikke vanskelig med å være den lidende pasienten.

Men kan si han våknet litt fra lidelsene når han plutselig ble plassert i stolen på venterommet hos dyrlegen.
Kasper prøvde forsiktig å mjaue spørrende til mor om det virkelig var så alvorlig hastverk med å få sjekket øyet hos selveste dyrlegen?.

Ja, var svaret! 
Øyeskader skal man alltid ta alvorlig! Her er det alltid lurt å få en grundig kontroll med en gang.

dav

Kasper er som alltid kongepus hos veterinæren, kloring og fresing er det jeg som tar meg av.
Så dyrlegen var glad det var Kasper og ikke meg som var pasienten i dag, tipper jeg.

Heller ikke veterinæren fant noen fremmedlegemer i øyet hos Kasper.

edf

Grønnfarget kontrastvæske ble dryppet på øyet, dette fester seg der såret er på hornhinnen.
Da kan veterinæren med et ultrafiolett lys se nøyaktig hvor såret sitter.

davedfedfdav

Det viste seg at Kasper hadde som vi mistenkte, ett stort rift i hornhinnen.

De tobeinte var fornøyd over å finne årsaken, men en heller misfornøyd Kasper. 
Her vises fargstoffet på øyet hans hvor skaden sitter.

dav

Dyrlegen kunne ikke si hvor dypt det var, så Kasper fikk ny time til øyespesialist neste dag.
Men først skulle han veies og få med seg medisiner hjem. 

Og nå er faktisk lillebror blitt større enn meg, 4,1 kg stoppet vekta på. 
Men ikke si det til han da, kan jo egentlig påstå at han er velkvalifisert storebror, og det maset vil jeg ha meg frabedt.

edf

Så fikk han komme hjem med noen medisiner i posen sin, øyedråper, og smertestillende.

Han fikk ikke gå laus ute nå, og det er jo ikke særlig gøy å være innestengt, når alle de andre er ute,
Så han fikk komme på terassen i bånd sammen med mor.

Jeg kom selvsagt innom i blant, for å holdt han med selskap da.

davdavdav

Kasper er heldigvis positiv å flink til å ta medisinene, tror nok at dråpene på øynene som fukter, gjør godt.
Og med  litt smertestillende i tillegg.
Så har han ikke rørt øyet  med poten sin, så han slipper å gå med krage.

davptr

Neste dag bar det avgårde til en annen dyrlege, som har det utstyret som trengs for å kikke grundigere i øyet hans.
De synes det var rart at katten ikke kom i bur. Men hvorfor sitte i bur, når man kan være utsiktpost i stedet.
Hvem vet hvem som er neste pasient? ,her dukker det ofte opp hunder og veterinærer i alle størrelser og fasonger,
hvilken katt vil liksom sitte på gulvet da?

btfhdrptr

Ny runde med prøver av øyet, og kasper er like tålmodig.

ptrptr

Her kunne hun si at riften heldigvis kun var i det ytterste laget på hornhinnen og heldigvis ikke lenger inn i øyet.
Så Kasper skulle bare fortsette med medisin sin, og være forsiktig med øyet.

Fortsatt ikke gå løs ute noen dager, så ville det gro fint i løpet av en uke eller 2.

Ellers er jeg enig med Kasper at det hadde vært fint om dyrlegene kunne tatt betaling i musevaluta.
Det ville ha vært litt enklere å gjøre opp for seg da, i stedet for alltid å måtte låne penger av mor.

ptr
Øyeskader skal man alltid ta på alvor, og det er bedre med en sjekk for mye, enn for sent!.
Nå kom Kasper så fort i behandlig at øyet ser ut til å bli helt frisk superraskt! 

Så får å holde best kontroll på Kasper som ikke kan gå løs ute på noen dager, slippe unna alt støv fra åkerne, traktorer og biler, som ikke er bra for øyet, dro  vi langt unna alt, høy til fjells!

Bare vi, mor og øyedråpene på langtur noen dager.

Mjau fra Jesperpus.

PS. Vi tipper ut i fra hvor han var at han rett og slett har stupt inn i busker å kratt på musejakt, Så da håper vi at han fanget og spiste den musen, for det var nok den mest  eksklusiv og dyrest musefile han har jaktet

8 kommentarer
    1. Huffa meg så ondt det så ut. Godt at du går med på og være sykemeldt med begrenset utemuligheter men når mor holder deg med selskap så er du ganske fornøyd du Kasper og storebror Jesperpus stikker jo innom på sykebesøk også så det er jo ikke kjedelig. God bedring og kos dere masse på snaufjellet 😀

    2. Hei, Kasper! Pelle og Frida vil ønske deg riktig god bedring. Så godt å høre at skaden ikke var alvorlig, men du fortjener masse omsorg så smerten blir borte,,, God tur til fjells. Det gjorde sikkert godt for deg og Jesper-bror.
      Puseklemmer fra Pelle og Frida

    3. Tusen takk for flott oppdatering Jesperpus!
      Dette har mange av oss ventet på. Godt å høre at vår kjære Kasper fikk hjelp raskt og medisin.
      Jeg vet hva den skaden er, min sønn fikk en slik skade da vi var på ferie i Danmark engang.
      Og ja, det er vondt…..
      På sykehuset gikk de meget nøye til verks. Og til sist kom jeg ut med en liten sjørøver.
      Det vi ikke likte var at vi måtte returnere hjem for mer undersøkelse. Akkurat som Kasper. Men vi dro hjem og gutten ble frisk!!
      Det med betaling lille venn, det hjelper mor dere gladelig med fordi hun ELSKER dere. Jeg skjønner tanken din Jesperpus❤❤❤
      Nå må du bare hilse så mye til Kasper og ønske ham riktig god bedring. Du kan også fi ham en stor kos fra meg og mine.
      Vær forsiktige små venner!!!!

    4. Huff huff! Godt å lese at dette endte godt. God bedrings maju fra Vesterålen 🙂

    5. Veldig glad for at Kasper har det fint nå. Jeg bet meg merke i at du sa”Selv så vondt dette var for Kasper, så malte han i armene til mor”. Etter mange års erfaring, med alvorlig syke katter, de maler også, når de har det vondt også. De maler på det “feile” tidspunkter da. Jeg fikk ha mine katter, som var veldig syk, hjemme til det siste, og malte de, uvilkårlig, var det et tegn for meg at de ikke var komfortabel. De maler når det koser seg og når de har det vondt, er min erfaring.

    6. Årh.
      Er så glad jeg snublet over denne artikkelen 🙈💚
      Gutten min på 7 mmd ble klort i øyet av den andre katten vi har her hjemme.
      Hun er nesten mest ute enn inne etter vi fikk han.
      Han er så innpåsliten for henne.
      Kastrerte han for et par uker siden stakkars, så skjer dette.
      Jeg gråt og mannen mente jeg var tullete som ville ha dyrlege for dette.
      Er glad jeg fulgte magefølelsen min.
      Han har fått smertestillende og dråper.
      Må hente mer i morgen på apoteket.
      Di klarte ikke å se om det var dypt kutt eller hva det var.
      Måtte ringe om ikke det ble bedre eller om det ble værre.
      Huff. Han ble ekstremt kontaktsøkende da vi kom hjem.
      Nå ligger han med meg i sofaen med en forferdelig teit krage mener han. hehe. 🙈
      Håper det går fort over og at kragen snart kan av igjen.
      Varte det lenge hos deg?
      Får så vondt av di.
      Mam blir jo så innmari glad i disse nydelige bebisan.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg