Teller ned til jeg blir onkelponkelpus!

11 måneder går fort, nå har det gått 10 måneder og jeg har begynt å telle ned.
Tenk det er bare omtrent 1 måned igjen til det kommer føll her.
En liten Babysmåkompis!

dav

Både jeg og Kasper er en god del av dagen hos småkompisene. De spiser gress, vi jakter mus.
Ellers så slapper vi av sammen med de i den store skyggen trærne hos hestene lager.

Så kan jeg på en måte være litt spion for mor, om det skulle skje noe, helt plutselig.
 

dav
Småkompis ville absoultt smake på min godis….luktet ikke så godt tydeligvis!
sdr

Her er hun som skal ha føll: Vakre Holands Dråpe.
En ekte Nordlandshest, vakker norsk rase som er utrydningstruet, og dette føllet er vårt bidrag for å føre rasen og gode gener videre.

Nå har hun helt fri fra trening og går ute å koser seg hele døgnet. Får ekstra god mat, masse kos og tilsyn. 
Men så er jo jeg der,  og holder henne med selskap.
Magen begynner å bli stor og tung. Føllet sparker rundt i magen, noen ganger vises det godt utpå også.
Så hun synes det nok er godt å ta det med ro fremover, og gleder seg til å bli ferdig.
 

dav

Pappaen til føllet er en vakker Nordlandshest, som er plukket ut spesielt, for å kunne laget et vakkert lite bidrag til rasen. Dette blir hans eneste føll,så vi krysser potene for at alt skal gå fint.

Du kan lese mer her  og her 
 
dav
Nå som det er så varmt, tar vi det ganske med ro alle sammen.
Hun spiser og spiser, jeg bare holder henne med selskap.

sdrsdrdavmde
Termin er 22 Juni, +/- 2 uker, hun har hatt 2 føll før, og da kom det noen dager over tiden.
Men vi sjekker henne allerede nå hver dag og notere oss endringer. 
Vi har allerede merket at juret har begynt å endre seg, matmor er nemlig å tafser henne hver dag der, for å sjekke.
Og jeg er der mange ganger hver dag å titter på henne, eller spionere som mor kaller det.

Men om vi klarer å få med oss føllingen?
Det er ikke sikkert. Hun vil gjerne følle i fred og klart å snike seg unna de andre gangene.
Og hvilket kjønn blir det,  og farge?

Det er nok en hemmelighet som kun Dråpe vet, uansett hvor hardt jeg setter katteblikket på henne, så røper hun ikke noe!

mde
Tutmage!
dav

 

Mjau fra Jesperpus

7 kommentarer
    1. Hei! Matmor er jammen heldig som har deg som oppasser og spion. Da er Småkompis trygg, og kan glede seg til føllet kommer. Vi gleder oss også til fortsettelsen. Puseklemmer fra Frida og Pelle

    2. Det vare ikke længe Jesper,så finder du ud af hvad det bliverDet bliver spændende at høre om.🐾🐾🐾

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg